Ronduit Open: klachten waren terecht, college moet ingrijpen in woonwagenperikelen

15 dec 2021, 15:29 Nieuws
naamloos 1
John Hölsgens
LEUDAL - Vanaf het moment van de oplevering op 1 september 2020 zijn er problemen met de nieuwgebouwde woonwagens op de locatie Molenzicht in Heythuysen. Recent kwam een inspectieraport beschikbaar waaruit blijkt dat er sprake is van vele gebreken en dat maatregelen noodzakelijk zijn.
Raadsleden Wagemans en Franzen (Ronduit Open) schrijven in een brief aan het college van B&W dat zij binnen de Werkgroep Woonwagenzaken regelmatig aandacht hiervoor hebben gevraagd, maar dat gebreken dan meestal werden ontkend. Nu zijn er met name zorgen over de brandveiligheid.
De gebreken waren dusdanig dat de betrokken bewoners langdurig niet in hun woonwagens konden verblijven. Bovendien verliep de communicatie tussen de huurders van de woonwagens en de gemeente traag terwijl, zoals het rapport nu aangeeft, de klachten voor een belangrijk deel terecht waren. Verder speelde als bron van voortdurend ergernis mee dat de gemeente weigerde zelf in contact te treden met de bewoners. Alle communicatie was uitbesteed aan Bureau Nijbod. 'Problemen werden ontkend en gemaakte afspraken c.q. toezeggingen werden niet nagekomen. Herhaaldelijk hebben wij gevraagd om als gemeente zelf te communiceren maar dat werd geweigerd. Wij vonden en vinden het hoogst ongelukkig dat de gemeente als verhuurder de contacten met de woonwagenbewoners als huurder uit de weg is gegaan en dat medewerkers kennelijk de opdracht hadden pogingen van bewoners om telefonisch contact te zoeken, af te houden' zo laten de raadsleden in hun brief weten.
Misverstanden
Er lijkt het afgelopen jaar herhaaldelijk sprake te zijn geweest van misverstanden. Er bestond onduidelijkheid over wie verantwoordelijk was. De gemeente en Nijbod bleken het onderling niet eens te zijn geweest over wie actie moest ondernemen en hoe de bevoegdheden tussen gemeente en Nijbod waren verdeeld. 'De gemeente vertrouwde blindelings en regelmatig, zo blijkt nu, onterecht op ontvangen informatie. Kennelijk is de opdrachtverlening aan Nijbod onzorgvuldig, althans weinig helder, geweest getuige de uitspraken die partijen tijdens een hoorzitting over elkaar hebben geuit. Zelfs het besluit de woonwagens te bouwen en de daarop volgende aanbesteding blijkt in een schimmige sfeer te zijn verlopen wat, gelet op geldende regels omtrent aanbesteding, op zichzelf al vragen oproept' aldus de raadsleden. 'Er bestaat zelfs onduidelijkheid over wie het besluit tot gunning van de werkzaamheden heeft genomen. Dat is uiterst kwalijk omdat het om besteding van overheidsgelden gaat. Mogelijk c.q waarschijnlijk overheerste bij de gemeente het verlangen hoe dan ook niet te communiceren met de woonwagenbewoners.'
Verbijsterend
De raadsleden noemen het verder verbijsterend dat de bouwer van de nieuwe woonwagens kennelijk weigert noodzakelijke informatie te verschaffen omtrent het bouwproces: 'Dat roept ook vragen op over het toezicht dat door of namens de gemeente is uitgeoefend tijdens de bouw. Natuurlijk moet thans het oordeel van de klachtencommissaris worden afgewacht. Afhankelijk daarvan zullen ook vragen over de financiële afwikkeling aan de orde komen, zoals betaling van schades c.q. schadeverhaal en mogelijke terugbetaling van onterecht ontvangen huurpenningen.'
Ingrijpen
De fractie Ronduit Open vraagt het college nu om in te grijpen en daarbij de communicatie zelf in de hand te nemen, zodat niet langer namens de gemeente uitspraken worden gedaan maar het college zelf als verhuurder contacten gaat onderhouden met de woonwagenbewoners: 'Ons lijkt dat we nu toch eindelijk moeten leren van de ervaringen en deze slepende problemen definitief oplossen.'