Haalbaarheidsstudie naar drie mogelijke fietsroutes Roermond-Leudal

07 dec 2018, 15:27 Nieuws
img 0109 1
Gemeente Leudal
LEUDAL/ROERMOND - De gemeenten Leudal en Roermond zijn samen met de provincie Limburg een haalbaarheidsstudie gestart naar hoogwaardige fietsroutes Oost-West. Het gaat om een fietsverbinding van het station Roermond richting Leudal (west-route) en richting Roerstreek-Noord (oost-route).
De verkenning is afgesloten met de ondertekening van een intentieverklaring door wethouders Arno Walraven (Leudal) en Rens Evers (Roermond). Beide gemeenten willen het fietsgebruik flink stimuleren door te zorgen voor goede infrastructuur en het creëren van bewustwording.
Drie tracés
In juni 2018 is gestart met een verkenning van de omvang van het fietsgebruik en mogelijke tracés die haalbaar zijn. Dagelijks maken veel fietsers gebruik van de fietspaden naast de N280; dat is een van de drukste fietsverbindingen in de regio. Logisch, want het is de enige verbinding in de regio die over de Maas en het Lateraalkanaal loopt. Momenteel zijn er drie tracés vanaf station Roermond richting Leudal die kansrijk zijn om het grote aantal fietsers in de toekomst goed te kunnen verwerken. Eén via de spoorbrug bij Buggenum en de ander via de Weerd/Maasplassen en over het Lateraalkanaal. Daarnaast wordt ook het opwaarderen van het huidige fietspad naast de N280 en Maasbrug onderzocht. In oostelijke richting wordt onderzocht of een fietspad op of naast het historische tracé van de IJzeren Rijn kansrijk is als fietsverbinding vanaf het station richting Roerstreek-Noord.
Meedenken
De ondertekening van de intentieverklaring is het startschot voor de volgende fase, waarin beide gemeenten samen met de provincie Limburg de daadwerkelijke haalbaarheid van de westelijke en oostelijke tracés onderzoeken. In deze fase worden ook de omwonenden, de fietsvertegenwoordigers (Fietsersbond, afdelingen Leudal en Midden-Limburg) en de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven betrokken om mee te denken via ontwerpateliers. Verwacht wordt dat deze fase loopt tot april 2019. Vervolgens zal bestuurlijk een keuze gemaakt moeten worden of de meest kansrijke verbinding nader uitgewerkt wordt in een voorkeurstracé. Dit wordt naar verwachting medio 2019 bepaald.