Totale mistvorming om NS-praktijken: wel of geen sabotage?

12 mrt 2015, 16:00 Nieuws
img 7630
MAASTRICHT - Eergisteren berichtte het Algemeen Dagblad nog dat de NS zich bij de aanbesteding van het OV in Limburg niet schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik. Vandaag komt concurrent De Telegraaf met het verhaal dat de NS willens en wetens concurrenten in de aanbesteding dwars heeft gezeten.
Wie kan er nog een touw aan vastknopen? Het AD, dat zich vandaag in wellicht veelzeggend stilzwijgen hult, schreef twee dagen geleden dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan de Nederlandse Spoorwegen had laten weten dat het bedrijf niet hoefde te vrezen voor een boete.
Spoorwegwet
De Telegraaf beweert nu echter dat de ACM in haar rapport over de gang van zaken schrijft dat de NS de concurrerende vervoersbedrijven Veolia en Arriva doelbewust de voet heeft dwars gezet. Zo zou de NS allerlei verzoeken van beide concurrenten getraineerd hebben. Die hadden van de NS een kostenplaatje nodig van onder meer het gebruik van kaartautomaten, pauzeruimtes voor personeel, servicepunten voor reizigers en het plaatsen van ov-chippalen. De NS weet precies wat die kosten. Maar de concurrenten kregen dat kostenplaatje te laat, onvolledig of zelfs niet, schrijft de Telegraaf op basis van de conclusies in het rapport van ACM. Daarmee heeft NS de Spoorwegwet overtreden. Abellio, dochter van de NS, kreeg al die gegevens wel direct, snel en op tijd. Had daarmee dus een enorme voorsprong op de concurrentie. Abellio won de aanbesteding in Limburg dan ook en mag vanaf eind volgend jaar tot 2031 bussen en treinen gaan rijden in Limburg. Maar Veolia en Arriva stappen naar de rechter om dit aan te vechten. Het rapport van de ACM is daarbij een steun in de rug.
Kleine puntjes
De NS wuift de kritiek weg. Het zou volgens de spoorvervoerder slechts op 'een paar kleine puntjes' de wet overtreden hebben. 'Dat lijkt niet vol te houden, omdat de ACM schrijft dat het geschil over de servicepunten voor reizigers alleen al om een bedrag van 22,5 miljoen euro gaat', aldus de Telegraaf.
Opheldering
CDA-Tweede Kamerlid Martijn van Helvert heeft vandaag in Den Haag over deze zaak de Kamervragen gesteld die hij al eerder aankondigde en ook de Limburgse SP wil helderheid van Provinciale Staten. De socialisten roepen gedeputeerde Patrick van der Broeck op om de Statenleden op de kortst mogelijke termijn te informeren over de rol van de NS.
Geruchten
'Er gonzen nu allerlei geruchten en scenario’s die niet alleen het proces rondom de aanbesteding dreigen te frustreren. Dit kan niet alleen leiden tot kostbare en langdurige juridische procedures, maar dit kan ook mogelijk gevolgen hebben voor de uitvoering van het openbaar vervoer-concessie in Limburg en zelfs een volledig nieuwe aanbestedingsprocedure. Voor de SP is het belangrijk dat er een eind komt aan alle speculaties die het openbaar vervoer, de reizigers en de provincie geen goed doen'', zegt fractievoorzitter Daan Prevoo.
De SP heeft het college van GS door middel van schriftelijke vragen opgeroepen de woordvoerders van Provinciale Staten, desnoods vertrouwelijk, te informeren.