Social media en verkeer: een onverantwoorde, gevaarlijke combinatie

13 sep 2018, 17:54 Nieuws
LEUDAL - Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser vaak moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan.
Daarom lanceerde de minister vandaag de nieuwe, landelijke aandacht op de weg campagne: ‘Mono, ongestoord onderweg’. De campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat samenwerkt met gemeenten, provincies, politie, diverse maatschappelijke organisaties, telecomproviders en andere bedrijven.
Riskant
De onverantwoorde en gevaarlijke combinatie sociale media en deelname aan het verkeer leidt tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Eric Geurts (PvdA), gedeputeerde Verkeer: 'Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is heel riskant. Check je al rijdend of fietsend je berichten, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een ongeval. Levensgevaarlijk dus, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.'
Sociale druk
Toch doet bijna iedereen het wel eens: mails lezen, een berichtje versturen of de laatste apps checken tijdens het autorijden of op de fiets. In de nieuwe campagne wordt, naast de automobilist en fietser, juist ook de sociale omgeving aangesproken om zo de sociale druk en de ‘fear of missing out’ bij de bestuurder weg te nemen. Doel is om hen bewust te maken van het afleidende effect van smartphonegebruik. Onderweg zijn is de beste reden om niets te doen met sociale media.
Verantwoordelijk voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. Meer informatie is te vinden op www.rovl.nl