LEUDAL - Terwijl er in ons land verwijtend naar boeren wordt gewezen als het gaat om bijvoorbeeld stikstof, wordt de Nederlandse agrarische branche op een andere manier juist bejubeld. In Wilp vroeg de sector op een opvallende manier om aandacht tijdens de feestelijke presentatie van twee sexy kalenders met boeren en boerinnen... Een tot discotheek omgebouwde boerderij bood op dierendag een podium aan 30 agrarische kalendermodellen. Zij zijn uit bijna 400 aanmeldingen geselecteerd voor een spannende fotoshoot. Onder hen ook Maikel Sonnemans uit
Meijel, werkzaam bij een graszodenbedrijf in
Heythuysen.
Veel van de modellen streven, net als de kalendermakers, niet alleen naar mooie foto’s maar ook naar positieve aandacht voor de schoonheid van het platteland en een ode aan alle voedselmakers en bloementelers. Slechts 0,3% van de Nederlandse bevolking is boer en daarvan zal binnen afzienbare tijd een derde het bedrijf opgeven. Vaker noodgedwongen dan uit vrije wil, want de wet- en regelgeving en vele verwijten aan hun adres zorgen ervoor dat eventuele opvolgers het bedrijf niet kunnen of willen overnemen van hun ouders.
Stikstof
'De stikstofdiscussie is bij ons thuis een grote frustratie. We moeten nu al met zoveel regels rekening houden; wat voor een toekomst zit er nog voor boeren in als er nóg meer regels bijkomen?' vertelt kalendermodel Iris. Linda voegt daar aan toe: 'De veestapel zou moeten worden gehalveerd. Dit gaat straks ook ten koste van de werkgelegenheid en zorgt er waarschijnlijk zelfs voor dat er meer geïmporteerd gaat worden uit landen waar minder of zelfs nauwelijks regels zijn. Wie weet wat we dan op ons bord krijgen?'
Promotie
De modellen zijn zich ervan bewust dat ze met sexy kalenders het verschil niet gaan maken. 'Maar ze proberen te verbinden en promoten de Nederlandse boeren overal waar we de kans krijgen' vertelt initiatiefnemer Stef Bloo. Zo is er op de kalenders ruimte gemaakt voor een positieve belichting van de
agrarische sector, steunt de uitgever Team Agro NL en worden er met een cameraploeg bezoekjes aan boerderijen gebracht om de boer zijn eigen verhaal te laten vertellen.' In Wilp stonden echter vooral de kalendermodellen zelf even in de spotlights. Daar werden de 15 boeren en 15 boerinnen gepresenteerd aan pers en publiek. Een aantal voerde zelfs hoogstpersoonlijk een zang- of dans-act op. Zo bieden de kalendermakers letterlijk en figuurlijk een alternatief podium aan de boeren.