Ronduit Open, D66 en Progressief Leudal nemen afstand van N280-verzet

07 jul 2015, 16:43 Nieuws
img 7903
John Hölsgens
LEUDAL - Oppositiepartijen Ronduit Open, D66 en Progressief Leudal hebben gezamenlijk een brief geschreven aan de provincie Limburg, waarin zij zich min of meer lijken te verontschuldigen voor het raadsbesluit van 30 juni waarbij Leudal afstapte van een constructieve opstelling ten aanzien van de Staten, aangaande de keuze voor het nieuwe N280 tracé.
De keuze van het nieuwe tracé voor de N280 ter hoogte van Baexem, deed binnen de raad van Leudal veel stof opwaaien. De keuze van de provincie voor variant 3 C in plaats van variant 5 E, werd door de meerderheid van de raad afgekeurd.
Obstructie
'Zeer helaas is aansluitend door het college van Leudal, gesteund door de meerderheid van de raad, gekozen voor in onze ogen ongepaste vormen van obstructie die voor de verantwoordelijk gedeputeerde Van der Broeck begrijpelijkerwijze aanleiding waren in juli 2014 zijn ongenoegen te uiten naar het college van Leudal. In september 2014 besloot de raad bij meerderheid, met steun van Ronduit Open, D66 Leudal, Progressief Leudal en CDA Leudal, dat voortaan sprake zou dienen te zijn van een constructieve opstelling met betrekking tot het door Provinciale Staten genomen besluit ten gunste van de variant 3C', zo schrijven de drie oppositiepartijen aan Gedeputeerde en Provinciale Staten.
Verzet
'Wij betreuren het zeer dat ondanks dit raadsbesluit door de meerderheid van de raad van Leudal tijdens de raadsvergadering van 30 juni ervoor is gekozen het eerdere raadsbesluit van een constructieve opstelling terzijde te schuiven en te trachten met omliggende gemeenten opnieuw verzet te organiseren tegen het besluit van Provinciale Staten. Een motie hiertoe werd naast Samen Verder en de VVD Leudal ook ineens gesteund door het CDA Leudal. Bovendien menen wij dat men zich daarbij beroept op argumenten en overwegingen die reeds meerdere malen met overtuiging van provinciale zijde zijn ontkracht', zo laten de drie partijen weten. 'Men gaat voorbij aan zowel opvattingen van landbouw- en natuurorganisaties maar ook aan het standpunt van de Dorpsraad in Baexem. In strijd met de feiten wordt opnieuw het beeld gevestigd dat de leefbaarheid van Baexem zou worden geschaad door een keuze voor variant 3 C. Datzelfde geldt voor de claim als zou variant 3 C uit oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst zijn. Nog los daarvan liggen er overtuigende adviezen van zowel de Landsadvocaat als een hooggeleerde bestuurskundige die beiden concluderen dat er met betrekking tot variant 5 E sprake is van aanzienlijke twijfels over de uitkomst van juridische procedures. Daar komt nog bij dat juist bij variant 3 C de meeste inwoners van Baexem er juist op vooruit gaan, terwijl ook natuur en milieu gespaard blijven.'
Zeuren
Kortom: de drie partijen willen niet als verantwoordelijk worden gezien voor het opnieuw opflakkerende verzet en het plegen van obstructie. Publicitair gezien een slim moment, aangezien uit een poll van Dagblad De Limburger al bleek dat de meeste Limburgers vinden dat Leudal moet 'ophouden met zeuren' en zich neer dient te leggen bij de tracékeuze van de provincie. De partijen schrijven: 'Omdat de helaas gewijzigde opstelling van de meerderheid van de raad een verkeerd beeld kan oproepen over de opvatting van de raad van Leudal (het besluit tot verzet werd genomen met 14 stemmen voor en 10 stemmen tegen, waaronder dus Ronduit Open en D66 Leudal) menen wij er goed aan te doen u langs deze weg te informeren.'
Kritische houding
De drie politieke partijen laten overigens weten dat zij hun kritische houding zeker niet zullen laten varen, in het belang van de burgers van Leudal. Twee zaken zijn daarbij volgens hen erg belangrijk. Geen 2x2 baansautoweg en het grootste deel van de kosten voor de provincie: 'Allereerst zien wij graag dat (ook op termijn) wordt afgezien van een opwaardering naar een 2 x 2 baansautoweg. Wij menen dat in het bijzonder vrachtverkeer, vanuit Duitsland naar Eindhoven en verder, moet worden omgeleid via A73 en A2 waardoor een opwaardering in de toekomst noch nodig noch wenselijk is. Een 2 x 2 baansautoweg mag dan nog zo onwaarschijnlijk zijn, het is beter om nu alvast vast te leggen dat deze er nooit gaat komen. Dit zorgt voor zekerheid, die het maatschappelijk draagvlak voor deze variant zal vergroten. Voorts rekenen we erop dat bij de financiële afwikkeling van variant 3C, zoals reeds eerder is aangegeven vanuit de provincie, de kostenverdeling tussen provincie en gemeente tot uitdrukking brengt dat de N280 een provinciale weg is.'