Bereikbaarheid: Leudal antwoordt op tijd, webformulier frustreert

17 sep 2018, 10:29 Nieuws
office 1081807 1920
Pixabay - Free-Photos (CC0-Public Domain)
LEUDAL - Van de 380 Nederlandse gemeenten slagen 143 (38 procent) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 van Wij Verdienen Beter. Van 24 gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen.
Het onderzoek werd voor het vierde jaar op rij uitgevoerd. In Limburgse gemeenten blijkt bijna de helft van de gemeenten niet op tijd te reageren op een per mail gestelde vraag. Tegen die achtergrond doet de gemeente Leudal het niet eens zo slecht.
Mysterybezoeker
De gemeenten ontvingen allemaal per e-mail (of webformulier) van een 'mysterybezoeker 'de eenvoudige vraag: 'Waar is de gemeentebegroting te vinden?' Leudal voldeed aan de termijn van twee dagen, waarbinnen overheidsorganisaties volgens hun eigen gedragslijn antwoord moeten geven op simpele vragen van inwoners. Vanuit Maasgouw bijvoorbeeld, werd nooit meer wat vernomen.
Onnodige informatie
Verder lijkt de opmars van webformulieren ten koste van bereikbaarheid per e-mail te zijn gestopt. Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail, maar dit is een daling ten opzichte van 2017 van 22 naar 20 procent. Op dit terrein scoort Leudal echter juist slecht: mensen moeten nog steeds een webformulier invullen, wat niet zo gebruiksvriendelijk is. Ook wordt burgers volgens de onderzoekers gevraagd naar onnodige informatie. Momenteel werkt de gemeente Leudal wel aan een nieuwe website , waarbij burgers adviezen kunnen geven. Wellicht dat de uitkomst van dit onderzoek nog nuttig kan zijn...