Nieuwe dienstregeling: Arriva en provincie tevreden, nu de reiziger nog

05 okt 2016, 19:07 Nieuws
shake
LIMBURG - 'Frequenter en sneller': onder dat motto presenteerde Arriva woensdag de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer, waarover vooraf al het nodige te doen was.
Vanaf 11 december gaat onder de naam Limburgnet de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van start. Arriva, de komende 15 jaar verantwoordelijk voor het bus- en treinvervoer in Limburg, zet vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen. Op plaatsen en tijden met weinig reizigers moet maatwerk geleverd worden, met onder andere vervoer op afroep naar de dichtstbijzijnde voorzieningen, buslijnen en treinstations.
Tijdwinst
Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland. 'We hebben onderzocht waar behoefte is aan méér treinen en bussen in een hogere frequentie. We kijken niet puur naar dorpen en wijken waar veel mensen wonen, maar vooral naar de vraag naar openbaar vervoer. Dat hebben we vertaald in de inzet van meer ritten waar vraag is, maar vooral ook in snelle en meer directe routes. Hierdoor boeken we op veel trajecten tijdwinst. Tijdwinst is vaak te halen door trein en bus te combineren in één reis.'
Lege bussen
'Niet alles blijft hetzelfde' vult Patrick van der Broeck aan. Hij is Openbaar Vervoergedeputeerde van Limburg. 'Op sommige plekken worden vaste lijndiensten vervangen. Maar dat wil niet zeggen dat Arriva in de kleine dorpen minder diensten levert. We gaan het daar anders doen. Met kleine busjes passagiers naar de grotere knooppunten van trein en bus brengen bijvoorbeeld. ’s Avonds en in de weekends kunnen mensen vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven. We willen als Provincie Limburg af van lege bussen. Die kosten geld en zijn onnodig vervuilend. Wat we daarmee besparen, zetten we elders in, om daar waar veel reizigers zijn meer te kunnen rijden en meer comfort te bieden.'
Positief
Van der Broeck is positief over de nieuwe dienstregeling. 'Ik zie in de hele provincie nieuwe verbindingen en stel vast dat bussen op de drukke lijnen en treinen vaker rijden in de spitsuren. Ook snelle combinaties trein, bus en maatwerk in één reis zorgen voor de nodige tijdwinst. Ik denk dat we met deze dienstregeling meer mensen in het openbaar vervoer krijgen en daar is het Limburgnet voor ontworpen.'
In beton
Hettinga aan. 'Meer mensen betekent meer omzet en dat levert weer meer ruimte voor verbeteringen en innovaties. We hebben nog de nodige wensen en plannen waarmee onze zogenoemde ontwikkelteams volgend jaar al aan de slag gaan. En mochten er nog knelpunten ontstaan, dan gaan we in overleg met de klant. Niets is in beton gegoten.' Directeur Frank van Setten benadrukte dat 'werkelijk niemand in de steek wordt gelaten' bij de nieuwe dienstregeling. Dat geldt ook voor de kleine kernen waar vanaf 11 december geen bus meer komt. Passagiers zullen daar één keer per uur met een shuttle naar een bus- of treinstation worden gebracht, na een telefonische aanvraag, zo gaf hij aan.
Luxe bus
In de regio Midden-Limburg is de busdienstregeling vooral ingericht op het ophalen van passagiers in de verschillende dorpen met bestemmingen in Weert en Roermond en aansluiting daar op de Intercitytreinen naar de genoemde steden. Op diverse trajecten worden Qliners ingezet die minder tussenstops aandoen en sneller met een luxe bus de eindbestemming bereiken. Concreet gaat dit ook om de lijnen Roggel - Heythuysen - Weert en Roggel - Heythuysen - Roermond. Voor kleine kernen moet een buurtbus voor het vervoer zorgen.