MAASBRACHT - Hayke Wijen heeft tegenwoordig het mooiste beroep van de wereld, zo zegt hij zelf. Na in een ver verleden als kok te hebben gewerkt maakte hij een carrièreswitch en kwam hij 'per toeval' in de optiek terecht. Waarom dat zo leuk is? 'De jongste klant die ik een brilletje heb aangemeten was 11 maanden, de oudste was bijna 100 jaar. Dat vat het eigenlijk wel aardig samen.' Daar komt bij dat de één een extravagant montuur wil, de ander kiest liever een wat meer behoudend ontwerp. Die afwisseling, de passie voor het vak, het contact met de klanten in alle leeftijds- en doelgroepen: het maakt dat Hayke elke dag met veel plezier aan de slag gaat in zijn zaak in Maasbracht.
Uitdaging
Want na eerst ruime werkervaring opgedaan te hebben bij gerenommeerde opticiens in de regio, nam hij de stap om als zelfstandige te beginnen. Drie jaar geleden opende hij de deuren. 'Enkele weken later diende de eerste uitdaging zich al aan in de vorm van corona' vertelt Hayke. 'Maar de mensen wisten ons niettemin goed te vinden. Sinds september hebben we uitbreiding met Kim Roesink als gediplomeerd audicien en de zaken gaan zo goed dat we in principe best nog meer personeel zouden kunnen gebruiken. Maar ik neem altijd de tijd voor dit soort beslissingen. Want als ik iets doe, wil ik het ook goed doen.'
Reputatie
'Waarom onze positieve reputatie zich zo snel verspreid heeft? Ik denk dat het onder meer te maken heeft met vertrouwdheid. Kim is meteen voor vier dagen in de week aan de slag gegaan. Dus ook mensen die voor haar diensten komen, zien altijd hetzelfde gezicht. Naast ons tweeën helpen nu alleen mijn zoon Almir en Fabiënne van Heel, ook een gediplomeerd opticien, mee in de zaak. Bovendien is het vooral voor ouderen fijn dat ze niet meer per se naar de stad moeten. Anderzijds komen hier klanten vanuit Maastricht tot uit Den Dungen. Het persoonlijke contact en de aandacht, de rust in de winkel, de laagdrempeligheid, ik denk dat het allemaal meehelpt. Maar laten we eerlijk zijn: het draait ook om het aanbod. Klanten hebben hier een ruime keuze, niet alleen qua prijs. We kunnen iedereen een geschikt en betaalbaar montuur aanbieden. De klant bepaald wat hij of zij wil uitgeven. Ook wat dat betreft durf ik de concurrentie met de welbekende ketens best aan. En al helemaal qua service en garantie. Mensen waarderen dat.'
Hoorzorg
De motivatie om ook het gehoorgedeelte er bij te nemen kwam niet uit de lucht vallen. Vroeger werd het vaak alleen met oudere mensen geassocieerd, maar tegenwoordig krijgen mensen op steeds jongere leeftijd te maken met gehoorproblemen. En met name voor oudere mensen is het weer prettig dat audicien en optiek onder één dak zitten. Voor Kim uit Stevensweert was haar nieuwe baan bij Hayke 'een geschenkje uit de hemel'. Of nieuw, eigenlijk had ook zij al meer dan vier jaar ervaring binnen de branche, bij een grotere keten. Maar ze kreeg wel steeds vaker het gevoel dat ze haar job op een manier moest uitoefenen, die niet helemaal meer bij haar paste. Kim: 'Ik heb me natuurlijk in die tijd wel ontwikkeld, maar ik merkte dat ik méér wilde betekenen voor de klanten dan tot dat moment mogelijk was. Nadat ik in contact kwam met Hayke, was ons binnen twee gesprekken duidelijk dat we allebei dezelfde ideeën en verwachtingen hadden op het gebied van hoorzorg. Dus daar lag een enorme kans voor mij als audicien. Hier is de klant nog koning, ja. Maar de verbindingen die je aangaat en het vertrouwen dat je van de klant krijgt - gehoorrevalidatie is immers iets heel persoonlijks - dat schept ook echt wel een band. En dat vind ik het leukste van dit werk.'
Hayke Wijen Optiek, aan de Hoofdstraat 58 A in Maasbracht, is telefonisch bereikbaar via 0475-55.79.49. Uitgebreide informatie is te vinden op de website
www.haykewijenoptiek.nl