BUGGENUM - Dinsdag is het contract ondertekend voor de dijkversterking in Buggenum door twee aannemers en Waterschap Limburg. Alvorens de uitvoering van de dijkversterking plaatsvindt, moet wel eerst het ontwerp nog worden afgerond. Aannemerscombinatie Ploegam BV en Dura Vermeer BV gaat voor dit project samenwerken onder de naam Dijkzone Alliantie Buggenum.
Aanlegplaatsen
Er moeten nog enkele keuzes worden gemaakt voordat het ontwerp verder kan worden uitgewerkt tot een Ontwerp Projectbesluit, waar iedereen op kan reageren. Voorbeelden zijn een gesloten grondbalans met het afgraven van de langsdam, het combineren van de spoordijk met een waterkerende dijk en het inpassen van nieuwe aanlegplaatsen voor recreatieboten.
Piping
Het huidige dijktraject in Buggenum bestaat voor het grootste deel uit een groene kering en is 1,3 kilometer lang. Het deel bij de haven en voor het dorp is een steile dijk, bekleed met gras. Hier is weinig ruimte voor de dijkversterking. Ook ligt er een coupure. De dijk ligt in een gebied met natuur en landschappelijke en cultuurhistorische waarden en is afgekeurd op hoogte, stabiliteit en piping. Piping is een belangrijk faalmechanisme bij dijken. Hierbij stroomt water via een zandlaag onder een dijk door en komt achter de dijk weer omhoog. Hierdoor kan een wel ontstaan. Na verloop van tijd kan het water zand meevoeren en begint er een kanaal (pipe) onder de dijk te ontstaan. Als dit proces langer doorgaat, vormt zich een doorgaande verbinding tussen het buitenwater en het achterland en kan bij uitslijting van het kanaal de dijk instorten.
Nieuwe dijk
Bij de dijkversterking wordt de dijk aangesloten op hoge grond. Hiervoor wordt circa 1600 meter nieuwe dijk aangelegd aan de noordzijde van Buggenum. Vanaf de Dorpsstraat, tot de hoge grond ter hoogte van de Spirwitweg. Aan de zuidzijde van het spoor (terrein OML) wordt, parallel aan het spoor, circa 540 meter nieuwe dijk aangelegd. Het voorkeursalternatief bestaat uit drie deelgebieden: Arixweg-Groeneweg, Groeneweg-Dorpsstraat en Koelwaterkanaal-spoordijk-Berikstraat. Op diverse plekken ligt er nog een ontwerpvraagstuk. Bijvoorbeeld bij de spoordijk, het koelwaterkanaal en de hoek Groeneweg-Dorpsstraat, vanwege het vereiste behoud van winterbed. Dit is één van de eerste activiteiten die het waterschap samen met Dijkzone Alliantie Buggenum na de zomer gaat uitwerken. De omgeving wordt hierbij betrokken. Ook wordt rond deze zomer al gestart met de grondverwerving.
Zienswijzen
Naar verwachting is het ontwerp in het najaar van 2024 definitief en uitgewerkt in een Ontwerp Projectbesluit Omgevingswet. Mensen kunnen hier op reageren met een zienswijze en later bij het Definitief Projectbesluit met een beroep. De uitvoering van de dijkversterking start naar verwachting eind 2025. De planning is dat Buggenum in 2027 hoogwaterveilig is op basis van de huidige wettelijke veiligheidsniveau. Wethouder Heleen Wijers (Samen Verder): 'Met de
hoogwater situatie van juli 2021 nog op het netvlies zijn we verheugd dat het ontwerp kan worden afgemaakt zodat eind 2025 daadwerkelijk met de uitvoering buiten kan worden gestart. Ook belangrijk is de communicatie hierover met de omgeving en dat inwoners hier actief bij betrokken zijn.'