LEUDAL - Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels (D66) vindt dat er zo snel mogelijk een besluit moet worden genomen over de aanleg van een aparte landbouwroute, parallel aan de N280 tussen Kelpen-Oler en Baexem. Dat zou moeten omdat de verkeersveiligheid ernstig te wensen overlaat.
Zijwegen
Het negen kilometer lange traject is de belangrijkste oost-westverbinding van Midden-Limburg, maar sinds 2016 staat de trieste balans op 119
ongelukken, laat Van Gaans weten in Dagblad De Limburger. Vernieuwing van de N280 speelt al sinds 2007. Tachtig procent van de ongelukken én de slechte doorstroom van het verkeer worden veroorzaakt door afslaand of oprijdend verkeer, schrijft de deputé. De weg heeft veel zijwegen waarvan landbouwverkeer veelvuldig gebruik maakt. Om langzaam verkeer van het snelle verkeer te scheiden, is een parallelweg voor tractoren gepland langs de noordkant van de N280. Om fietsers veiliger te laten rijden is een fietspad aan de zuidkant langs de weg gepland en een fietstunnel tussen
Horn en Baexem.
Duurder
De plannen voor de landbouwroute zijn nu aangepast. In plaats van 5,5 meter moet die strook nu 7 meter breed worden. Op de laatste vijfhonderd meter van de route in Baexem zou die bovendien aan de zuidkant van de N280 moeten komen in plaats van aan de noordkant. Komende vrijdag buigen
Provinciale Staten zich hierover. Als dan niet wordt beslist, leidt dat tot weer minstens drie maanden uitstel. Het miljoenenproject wordt door uitstel alsmaar duurder en het risico op nog meer ongelukken blijft bestaan, aldus de gedeputeerde.