Open brief Werkgroep Stations Leudal aan Limburgse fracties

13 feb 2015, 9:27 Nieuws
stationsplein
John Hölsgens
LEUDAL-De werkgroep Stations Leudal heeft een open brief geschreven aan alle fracties in het Limburgs Parlement. De werkgroep wil weten wat het standpunt is van de fracties ten aanzien van een jaarlijkse financiële bijdrage van de provincie voor de stations in Leudal.
De volledige inhoud van de brief is hieronder te lezen:
Geachte dames en heren,
Op 22 januari jongstleden hebben wij van de werkgroep Stations Leudal gesproken met gedeputeerde van der Broeck over de stand van zaken rondom de realisatie van stations in Baexem en Haelen. De gedeputeerde gaf aan dat de Provincie Limburg inmiddels heeft gesproken met de Nederlandse Spoorwegen (NS) over een stoptreinverbinding tussen Roermond en Weert. De NS heeft daarbij kenbaar gemaakt dat er interesse is om deze verbinding te realiseren mits de Provincie een bijdrage levert in de kosten voor het aanpassen van de spoorverbinding, de aanleg van de stations en het laten rijden van de treinen. Om de treinverbinding te kunnen realiseren moeten er namelijk stations worden aangelegd in Haelen en Baexem.
Uit een exploitatieonderzoek, dat in opdracht van de Provincie Limburg door Railinfra Solutions (RIS) is uitgevoerd, blijkt dat het jaarlijkse exploitatietekort op de treinverbinding circa 1 miljoen euro zou bedragen. RIS constateert dat de meest voor de hand liggende optie is om de verbinding Maastricht – Roermond door te trekken naar Weert. Technisch zou dit ook mogelijk zijn terwijl er nauwelijks aanpassingen aan stations of de dienstregeling van andere treinen nodig is. Op het traject zou dan de hele dag ieder half uur een trein kunnen rijden.
Het goede nieuws is dat de gemeente Leudal inmiddels heeft toegezegd om de kosten van 1,6 miljoen euro voor de inrichting en ontsluiting van de stations voor haar rekening te nemen. Ook zijn we blij dat nu bekend is dat Abellio de komende 15 jaar het openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen. Dit betekent dat alle betrokken partijen snel duidelijkheid kunnen geven hoe de stoptreinverbinding kan worden ingericht. Tevens is het positief dat het Rijk de stations in Baexem en Haelen op de lijst van nog te financieren treinhaltes heeft gezet.
Gedeputeerde van der Broeck heeft ons duidelijk gemaakt dat het verdere vervolg nu in handen ligt van Provinciale Staten en de bereidheid om een financiële bijdrage te leveren. Indien dat het geval is zal ProRail de opdracht krijgen om verder onderzoeken óf en welke technische aanpassingen precies nodig zijn. Omdat het Provinciale Staten naar verwachting niet zal lukken om hierover vóór de Provinciale Statenverkiezingen een definitief besluit te nemen, informeren wij langs deze weg bij alle partijen naar hun standpunt ten aanzien van de financiële bijdrage van de Provincie Limburg.
Onze concrete vraag aan u luidt daarom als volgt: Wat is het standpunt van uw partij ten aanzien van het ter beschikking stellen van een jaarlijkse financiële bijdrage door de Provincie Limburg om de realisatie van de stations in Leudal mogelijk te maken?
Gedeputeerde van der Broeck heeft de werkgroep altijd ondersteund en benadrukte tijdens het gesprek nogmaals voorstander te zijn van de stations in Leudal. Inmiddels hebben wij ook een reactie mogen ontvangen van Groen Links waarin zij aangeven positief te staan tegenover een financiële bijdrage van de Provincie aan de exploitatie van de stations. Volgens lijsttrekker Carla Brugman heeft de Limburgse politiek de afgelopen jaren miljoenen euro's geïnvesteerd in asfalt en is nu het spoor aan de beurt.
Samen met de 35.000 inwoners van de gemeente Leudal kijken wij nu vol belangstelling ook naar uw reactie uit.