Onderzoek: Leudal reageert op tijd, maar vraagt onnodige informatie

12 jun , 12:26 Nieuws
2023 pricon vrije foto
Pricon (Public Domain)
LEUDAL - Hoewel Limburgse gemeenten dit jaar sneller antwoorden op een eenvoudige vraag per mail dan in voorgaande jaren, blijven zij wel achter op het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
In 81 procent van de gevallen geven de Limburgse gemeenten op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Dat gold ook voor Leudal. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 71 procent. Hiermee presteert de provincie ook dit jaar nog wel 4 procent onder het landelijk gemiddelde. Alleen de gemeenten in de provincies Noord-Holland en Utrecht doen het dit jaar slechter. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.
Bij twee van de vijf gemeenten zonder e-mailadres is het bij het contactformulier, ook voor het stellen van een eenvoudige vraag, verplicht om onnodige persoonlijke informatie te delen. Dat is er één minder dan vorig jaar. Het gaat hierbij naast Leudal om de gemeente Beek. Hierdoor zijn er bij 7 procent van de Limburgse gemeenten mogelijk barrières op het gebied van privacy, wat wel minder is dan het landelijk gemiddelde van 11 procent. Daarnaast heeft 3 procent van de Limburgse gemeenten na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Dit betreft in feite alleen de gemeente Maastricht. Hiermee presteert Limburg wél beter dan het landelijk gemiddelde van 7 procent.