Dat zou staan in een plan van spoorbeheerder
ProRail. De
plannen worden woensdag gepresenteerd.
Die stations zouden in 2028 klaar moeten zijn. De nieuwe opstapplaatsen moeten samen met al eerder aangekondigde opknapbeurten van bestaande stations ervoor zorgen, dat meer mensen gebruik gaan maken van het
openbaar vervoer. De stations moeten bovendien nog meer dan nu knooppunten worden waar trein, bus en fiets samen komen. Er worden komende tien jaar twintig tot dertig nieuwe treinstations gepland, waaronder ook in Grubbenvorst. Volgens ProRail is het allemaal noodzakelijk om de verwachte reizigersgroei van dertig à veertig procent op te vangen.
De kosten van de extra stations zijn al circa dertig miljoen euro per stuk. ProRail-topman Pier Eringa in De Telegraaf: 'Het kan niet anders. Ook moeten we frequenter snellere treinen laten rijden om niet vast te lopen in het openbaar vervoer'. Volgens Ereinga is vooral de behoefte aan goede regionale stations groot. Over stations in Baexem en Haelen is jarenlang gesproken. Bijna twee jaar geleden leken de plannen en al het werk van een actiegroep nog definitief
van tafel te worden geveegd door de provincie. Nu gloort er dus opnieuw hoop...