Limburgse havens willen strategische achterlandpositie versterken

04 mrt 2015, 21:45 Nieuws
pwijp20150304 2259
PANHEEL - De provincie Limburg en tien Limburgse havengemeenten gaan nauwer samenwerken om de strategische achterlandpositie van Limburg te behouden en te versterken.
De vier jaar geleden gesloten intentieverklaring van de zogeheten 'Blueports Limburg' is dinsdag omgezet in een samenwerkingsovereenkomst. Één van de ondertekenaars was een vertegenwoordiging van de Ontwikkelingsmaatschappij Midden Limburg, als beheerder van haven Zevenellen in gemeente Leudal.
Havenoverleg
Verder werd een handtekening gezet door bestuurders van de provincie, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland en de gemeenten Leudal, Maasgouw, Gennep, Venray, Venlo, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht. De ondertekening vond plaats in Panheel, na afloop van het jaarlijkse havenoverleg waarbij verder vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de havenbedrijven van Rotterdam, Antwerpen en Luik en het ministerie van Infrastructuur en Milieu betrokken waren.
Bijdetijds
Havens hebben een regionale functie, daarom is het voor de gemeente waarbinnen ze liggen van groot belang het beheer goed in te vullen. Zo is in afgelopen vijf jaar 22 miljoen euro geïnvesteerd in de Limburgse havens, waardoor ze bijdetijds zijn. 'Maar laten we dat ook zou houden' zegt gedeputeerde Twan Beurskens van Economische Zaken. 'Zodat we over enkele jaren niet weer worden geconfronteerd met achterstallig onderhoud.'
Servicehaven
Wethouder Johan Lalieu van Maasgouw liet tijdens het overleg weten dat de Prins Mauritshaven van Wessem de komende jaren getransformeerd wordt van industriële haven tot servicehaven voor de watersport. 'We zullen slimme manieren moeten vinden om de Limburgse havens concurrerend te houden, door meer samen te werken en door te innoveren', aldus Lalieu. Volgens hem is met name Maasbracht, gelegen op het kruispunt van Maas en Julianakanaal, het 'natte wegenwachtstation van Limburg.'