LEUDAL - Communiceren met de gemeente kan op veel plaatsen in Limburg nog met een regulier e-mailtje. In Leudal wordt echter gewerkt met een digitale contactformulier op de gemeentelijke website, net als in vier andere gemeenten binnen deze provincie. Uit
onderzoek van belangenorganisatie Wij Verdienen Beter blijkt echter dat gemeenten het met zo'n formulier voor burgers lastiger maakt om in contact te komen met hun lokale overheid.
Privacy
'Een digitaal formulier verplicht de burger vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie' zegt de organisatie op de website van 1Limburg. Naast Leudal werken ook Sittard-Geleen, Echt-Susteren en Heerlen met een digitaal contactformulier.
Testvraag
De organisatie stuurde alle Limburgse gemeenten ook digitaal een fictieve vraag, over de regels voor het kappen van een boom. Leudal reageerde hierbij keurig binnen de norm van twee dagen. Maar liefst tien van de 33 gemeenten antwoordden niet binnen die termijn. Zes van hen hadden zelfs binnen een week nog geen reactie gestuurd. Vijf gemeenten hadden maar liefst meer dan een maand nodig voor ze een antwoord stuurden: Maasgouw, Mook en Middelaar, Echt-Susteren, Beek en Valkenburg aan de Geul. Van Echt-Susteren werd zelfs na vier maanden wachten en het versturen van een herinnering nooit meer wat vernomen.