Tevredenheid bij inwoners Leudal over Wmo

09 jul , 14:50 Gemeentenieuws
woman-with-wheelchair-old-age-home
Freepik (Public Domain)

LEUDAL - Voor de tiende keer is het cliëntervaringsonderzoek Wmo voor de gemeente Leudal gepubliceerd. Dit onderzoek biedt inzicht in hoe de ondersteuning en de voorzieningen vanuit de Wmo bijdragen aan de doelen van de Wmo en hoe inwoners dit ervaren.

Het gaat dan met name over ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie. Het onderzoek gaat over het jaar 2024.

Conclusie
De uitkomsten van het Wmo-onderzoek zijn overwegend positief. Ten opzichte van 2023 is er verbetering zichtbaar op een aantal onderdelen. Cliënten hadden de ervaring van goede ondersteuning bij het keukentafelgesprek, zij werden snel geholpen, er werd samen naar oplossingen gezocht en cliënten gaven aan dat zij zich dankzij de Wmo-ondersteuning beter kunnen redden. Een reactie van een inwoner: ‘Zeer tevreden met het gehele proces. Vakkundig en zeer vriendelijk iedereen.’

Aandachtspunten
Wethouder Huub van Helden (CDA) dankt alle inwoners die de vragenlijst hebben ingevuld. 'Dat biedt ons waardevolle inzichten. Daarnaast zijn we tevreden met de goede resultaten waar we dagelijks hard aan werken voor onze inwoners.’ Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek zijn echter ook een drietal aandachtspunten geformuleerd die de dienstverlening en ondersteuning aan de cliënt moeten verbeteren. Dat gaat dan over het vervoer van Omnibuzz, de kwaliteit van ondersteuning (de positieve waardering ging daarbij van 88 procent naar 83 procent) en de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner, die een daling van 7 procent kende.

Hoge respons
In totaal werden 743 cliënten uitgenodigd om mee te werken aan het onderzoek. Daarvan vulden 271 cliënten het tevredenheidsonderzoek in. Met 36 procent is dit in principe een hoge respons die voor een goed, betrouwbaar beeld van de Wmo-dienstverlening zorgt en daarmee voldoet het onderzoek aan de richtlijnen van de VNG.