Adviesbureau moest van woonwagenbewoners horen dat het aan de kant was gezet

Foto: (bewerking) John Hölsgens

LEUDAL – Het adviesbureau dat door de gemeente Leudal werd ingehuurd om de komst van extra standplaatsen voor woonwagens te realiseren, moest van de woonwagenbewoners zelf horen dat het door de gemeente aan de kant was gezet.

Daarover diende het bedrijf, Billinq, een klacht in tegen burgemeester Schmalschläger omdat zij als portefeuillehouder eindverantwoordelijk is.

Excuses
De klachtencommissie geeft nu aan dat de gemeente ‘niet behoorlijk heeft gehandeld’, zoals dat ‘van een professionele organisatie mag worden verwacht’. De gemeente biedt excuses aan. Volgens locoburgemeester Arno Walraven had de communicatie beter gemoeten. Billinq was door de gemeente ingehuurd om de realisatie van vier extra standplaatsen op Molenzicht in Heythuysen te begeleiden. De woonwagenbewoners werd toegezegd dat de wagens in september geplaatst worden, nadat ze dagenlang hadden geprotesteerd voor het gemeentehuis.

Ingeruild
Het halen van die deadline kwam in gevaar door de langzame voortgang van het project. Het gemeentebestuur verloor het vertrouwen in Billinq en beëindigde de samenwerking. Het bureau moest echter van de woonwagenbewoners vernemen dat het was ingeruild voor een ander bedrijf. ‘Een gemeente absoluut onwaardig’, aldus Billinq tegenover Dagblad De Limburger.

Gesprek
Het bedrijf is van mening dat het onnodige reputatieschade heeft opgelopen door de zaak. Beide partijen gaan in gesprek om het geschil ‘op minnelijke wijze’ op te lossen. Onderdeel daarvan is ook het door Billinq geëiste onderzoek naar het handelen van de burgemeester.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen