Toeristische sector tevreden: meer gasten, hogere bestedingen

Foto: VVV Midden-Limburg

LIMBURG – Toeristische ondernemers uit Midden- en Noord Limburg zijn tevreden over de bedrijfsresultaten tijdens de zomervakantie. Dit blijkt uit een jaarlijks tevredenheidonderzoek.

In Midden Limburg geeft maar liefst 54% van de ondernemers aan deze zomervakantie een stijging van het aantal gasten gemeten te hebben ten opzichte van de zomervakantie in 2016.

Omzet
Bovendien geeft 77% van de ondernemers aan een nagenoeg gelijkblijvende of stijgende omzet genoteerd te hebben. Bijna een vierde van de ondernemers heeft zelfs een stijging van meer dan 10% mogen noteren in de omzet, gedurende de afgelopen zomervakantie. Slechts 9% is ontevreden over het geboekte omzetresultaat. Het zijn vooral de verblijfsaccommodaties die met tevredenheid terugkijken op de zomerperiode.

Belgen
Bij de ondernemers in de dagrecreatie staan de resultaten natuurlijk mede onder invloed van de weersomstandigheden. Enkele ondernemers geven aan dat het mindere weer gezorgd heeft voor minder gasten en een (lichte) omzetdaling. Onder de horecaondernemers zag maar 9% minder gasten binnen komen. Dit ondanks het feit, dat de helft van de ondernemers de prijzen recentelijk iets verhoogd heeft. In Midden Limburg zag men naast een groot aantal Duitse bezoekers met name het aantal Belgische (dag)toeristen toenemen.

Campings
Campings hebben ondanks veel prijsstijgingen beter gedraaid dan in de zomervakantie van 2016. Ook daar is de stijging van het aantal Vlaamse gasten opvallend: 25% van de verblijfsaccommodaties ontving meer Belgen dan in de zomer van 2016. De horecaondernemers zijn eveneens tevreden. Van de ondernemers geeft 32% aan minder gasten te hebben ontvangen, maar toch een stijging van de omzet te kunnen noteren. Van de respondenten boekten 82% evenveel of meer omzet. In de categorie dagrecreatie ontving 36% van de ondernemers meer dan 10% extra gasten. Slechts één bedrijf geeft aan minder gasten te hebben gehad.

Weerbeeld
Van de respondenten geeft meer dan de helft (52%) aan dat het weer geen invloed heeft gehad op de resultaten. Slechts 11% zegt dat het goede weer bijgedragen heeft aan de goede resultaten. Tegelijkertijd vond 10% het weer juist slecht en geeft aan dat dit omzet heeft gekost. Alle cijfers zijn afkomstig van de VVV Midden Limburg.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen