Nederlanders alleen geïnteresseerd in verduurzaming als het gaat om de eigen portemonnee

Foto: Pixabay - geralt (CC0-PUblic Domain)

LEUDAL – Er wordt maar liefst 65% minder gezocht op energiebesparende maatregelen ten opzichte van een jaar geleden. Daarnaast blijkt dat de gemiddelde Nederlander alleen actief op zoek gaat naar informatie en producten die het huis verduurzamen of energiebesparing bevorderen wanneer er directe behoefte is, bijvoorbeeld in het geval van financieel voordeel door energiebesparing.

In september 2022, tijdens de energiecrisis, werd er ruim 5.790.000 keer gezocht naar energiebesparende- en verduurzamende maatregelen. Een jaar later is dat alweer gedaald tot slechts 1.997.000.

Piek
De piek van de energiecrisis was in september 2022, toen er nog geen energietoeslag beschikbaar was en de gasprijzen een hoogtepunt bereikten. Dit komt overeen met het hoogste zoekvolume op energie- en gas besparende zoekwoorden in september 2022. Zoekvolumes naar ‘gas besparen’ (-97%) ‘verduurzamen woning’ (-70%), ‘warmtepompboiler (-70%), ‘energieprijzen’ (-80%) en ‘energie besparen’ (-91%), hadden hun piek in oktober 2022 en zijn een jaar later aanzienlijk gedaald.

Gasprijzen
Dit en meer komt naar voren uit onderzoek van BoilerGarant. Dat men met name op zoek is naar gas besparende- en verduurzamende maatregelen voor financieel voordeel, blijkt bij dit onderzoek uit de enorme daling in zoekvolumes eind september 2022. Dit was het moment dat er meer bekend werd over het energieplafond en energiecompensatie. Begin oktober werd hierop toegezegd, waarna het zoekvolume naar onder andere ‘energie besparen’, ‘gas besparen’ en ‘warmtepompboiler’ alleen nog maar verder afnam: met 77% van september tot en met oktober 2022. In deze periode werden er niet alleen maatregelen aangekondigd en getroffen, ook de gasprijzen daalden vanaf oktober 2022.

Airco’s
Dat we als Nederlanders vooral op de korte termijn reageren laat ook het zoekvolume naar airco’s zien. We hebben te maken met een trend van steeds warmere zomers en zachtere winters (airco’s kunnen ook gebruikt worden om te verwarmen). Desondanks is er alleen een enorme piek te zien rondom de warme weken van 2023, waarin het zoekvolume gemiddeld 86,5% hoger is ten opzichte van de rest van het jaar. In de afgelopen drie jaar was er niet een keer een stijging te zien in de maanden september tot en met april voor wat betreft het zoekwoord ‘airco kopen’.

Nadenken
“Of het nu om het bestrijden van kou, een energietekort of het plaatsen van airco tijdens hittegolven gaat, geld besparen en directe behoeften hiernaar zijn de hoofdredenen voor duurzame acties en initiatieven”, zegt Senna Klinker van BoilerGarant. ‘De resultaten laten ons nadenken over de echte reden waarom we keuzes maken voor een duurzamere wereld en daarmee hoe belangrijk het is om meer te weten en te leren over duurzaamheid.’ Meer over het volledig onderzoek is hier te vinden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen