Dyslexieaanpak Latasteschool levert flinke stijging leerrendement op

Foto: Unsplash - (CC0-Public Domain)

HORN – Om kinderen te laten groeien is soms meer nodig dan speciaal onderwijs. Samenwerking met Praktijk Marlou Janssen levert de Latasteschool in Horn mooie resultaten op ten aanzien van kinderen met dyslexie. Hun leerrendement voor lezen en spelling steeg gemiddeld met dertig procent.

Een kwart van alle Nederlanders kent leesproblemen. Vermoedelijk is bij tien procent sprake van dyslexie. Zo’n drie procent kampt met ernstige dyslexie.

Op tijd
Op de Latasteschool heeft een derde van de 140 leerlingen moeite met lezen. Ook daarvan heeft een deel dyslexie. Leerkrachten zijn er gelukkig gespecialiseerd in het herkennen van signalen die kunnen wijzen op leesproblemen of dyslexie en trekken dus op tijd aan de bel. Praktijk Marlou Janssen, met de thuisbasis in Geleen, werkt ín de Latasteschool en biedt kinderen met dyslexie een intensief programma op maat. Prettig voor ouders, want hulp wordt onder schooltijd geboden. De hulpverleners kunnen bovendien ook in de klas aan de slag en werken nauw samen met leerkrachten.

Spellen
Leerkrachten en medewerkers van Praktijk Marlou Jansen namen ook het onderwijsaanbod lezen en spellen onder de loep en stelden de doelen bij. Daar profiteren álle leerlingen van. De resultaten van de aanpak mogen er zijn. Onderzoek over de afgelopen anderhalf jaar wijst uit dat het leerrendement voor lezen en spelling van kinderen met dyslexie, gemiddeld met dertig procent is gestegen. Dat is goed nieuws, want wie beter leest, leert makkelijker. De resultaten verschillen per kind, maar alle leerlingen laten betere resultaten zien en zitten daardoor ook vaak beter in hun vel.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen