Twijfels bij D66 over busplannen in Heythuysen

Foto: Leo Schouten

LEUDAL –  De fractie van coalitiepartij D66 lijkt er niet al te veel vertrouwen in te hebben dat de door het college aangekondigde wijzigingen in het busvervoer in Heythuysen ook verbeteringen zijn.

Door de wijziging zullen de lijnen 371, 372 en 675 niet meer stoppen bij de haltes Sint Janlaan, centrum en Dr. Smitslaan. Door de verplaatsing zijn voorzieningen als basisschool de Neerakker, de bibliotheek, scholengemeenschap Sint Ursula en gemeenschapshuis de Bombardon bovendien minder goed bereikbaar, geven de democraten aan.

Overstappen
Buurtbussen 970 en 976 worden als alternatief gesuggereerd voor de inwoners die geen langere loop- of fietsafstanden kunnen afleggen. Maar de route van buurtbus 970 overlapt met de routes van de buslijnen 371 en 372, terwijl buurtbus 976 geen bushalte deelt met de nieuwe route van de buslijnen 371, 372 en 675. Dit zou betekenen, dat wie gebruikt maakt van buurtbus 976, een stuk zal moeten lopen naar de halte van de aansluitende bus. Overstappen maakt gebruik van het openbaar vervoer minder aantrekkelijk voor de reizigers, weet D66.

Minder comfort
‘Voor reizigers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer betekent dit langere reistijden en minder comfort. Waarschijnlijk leidt dit tot minder gebruik van de reguliere bus en tot een hogere vraag van passend vervoer’ aldus de fractie op haar website. ‘D66 is voorstander van een goed openbaar vervoer en daarvan is de bus een belangrijk onderdeel. Ook in het coalitieprogramma 2022-2026 wordt gepleit voor goede verbindingen.’

Alternatieven
D66 wil daarom onder meer weten waarom het college heeft ingestemd met de wijzigingen en vraagt zich verder af of alternatieve oplossingen – zoals verkeersmaatregelen- zijn overwogen voor de problemen die Arriva ondervindt op de Sint Antoniusstraat en de Biesstraat. Daarnaast vindt de partij het vreemd dat lijn 675, die vermeld staat als ‘de schoolbus’ in de dienstregeling, geen haltes meer heeft in de buurt van de scholen in Heythuysen heeft? Tot slot vraagt D66 zich af wie de kosten draagt voor de aanleg van een nieuwe bushalte met bijbehorende voorzieningen en of er geen kapitaalvernietiging plaatsvindt nu drie haltes niet of nauwelijks meer gebruikt gaan worden.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen