Gemeente: niets mis met aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer

Foto: Pixabay - ktphotography (CC0-Public Domain)

LEUDAL –  De gemeente Leudal ziet geen enkele aanleiding om de aanbestedingsprocedure voor het leerlingenvervoer te staken. De advocaat van taxibedrijf De Leeuw uit Ospel had hierop aangedrongen omdat die procedure onrechtmatig zou verlopen.

Trafficon, het adviesbureau dat de aanbestedingsprocedure voor de gemeente begeleidt betwist dat sprake is geweest van ontoelaatbaar contact met een potentiële inschrijver.

Contact
Op 8 april zou door een potentiële inschrijver alleen per e-mail contact zijn gezocht met Trafficon, waarbij eerstgenoemde aangaf dat hij problemen ondervond bij het stellen van vragen via Tenderned, een website voor het publiceren van aanbestedingen. De Leeuw houdt echter vol dat er een dag eerder wel degelijk fysiek contact is geweest in de ochtend tussen het adviesbureau en de potentiële inschrijver op kantoor bij Trafficon te Roermond, waarbij het zou zijn gegaan over aanpassingen in het bestek. Daardoor zou de potentiele inschrijver alsnog zou hebben kunnen inschrijven.

Gebruikelijk
Ook de bewering dat de gemeente vervoerders zou dwingen ver onder hun kostprijs ritten uit te voeren, de definitie van solorit bewust zeer ruim en vaag zou houden en zich zodoende een machtspositie zou toe-eigenen ten opzichte van de opdrachtnemer, betwist de gemeente met klem. ‘Desgevraagd is aan uw cliënte tijdens de inlichtingenfase verduidelijkt dat individueel vervoer niet enkel op basis van een medische verklaring wordt toegekend, (niet standaard) een toeslag op individueel vervoer wordt toegekend en individueel vervoer niet in het belang van een leerling/jeugdige is én altijd wordt getoetst’ schrijft de gemeente aan de advocaat van De Leeuw. ‘Op basis van deze informatie en de verstrekte historische gegevens is het aan inschrijvers om zelf een inschatting te maken van de verwachte hoeveelheid individuele ritten en dit mee te nemen in hun aanbieding. Dit is een in de branche gebruikelijke wijze van aanbesteden, die de aanbestedingsrechtelijke toets der kritiek zonder meer kan doorstaan.’

Klacht
De gemeente wijst er op dat zij niet gebaat is bij zo veel mogelijk individuele ritten. ‘Ook voor de gemeente is individueel vervoer duur vervoer, waarvoor slechts bij noodzaak toestemming wordt verleend.’ De Leeuw heeft in reactie gisteren ook een officiële klacht ingediend bij Inkoopcentrum Zuid, de coöperatieve vereniging van aanbestedende diensten. Daarmee lijkt een weg te worden bewandeld waarbij niet meteen  het rechtsmiddel van een kort geding hoeft te worden ingezet.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen