Wagemans: ‘Benadering burgers vanuit Sociaal Domein nog steeds ongepast’

Foto: Pixabay - geralt (CC0-Public Domain)

LEUDAL – Raadslid Mathieu Wagemans (Ronduit Open) doet opnieuw een beroep op burgemeester Arno Verhoeven, als portefeuillehouder én burgervader, om aandacht te schenken aan de soms tergende wijze waarop burgers vanuit het Sociaal Domein bejegend worden.

Wagemans doet dat niet voor het eerst, maar voert nu weer een nieuw voorbeeld aan van specifieke misstanden.

Werkervaring
‘Het betreft concreet de wijze waarop burgers worden ingeschakeld bij het opdoen van werkervaring’ zo begint Wagemans zijn verhaal. ‘Dat mensen die (langdurig) werkloos zijn, worden gestimuleerd om werkervaring op te doen staat niet ter discussie. Ook is voorstelbaar dat daarbij enige druk mag worden uitgeoefend, wanneer er sprake is van weigerachtig gedrag.’ Dat daarbij de relatie tussen medewerkers en burgers soms onder druk kan komen te staan vindt Wagemans nog niet zo vreemd. In de zaak die hij daarna aanvoert, gaat het echter wat verder dan dat.

Omgekeerde wereld
‘Ik vind het ongehoord dat door een medewerkster, achter de rug van een burger om, de werkgever van die burger wordt benaderd en wordt opgedragen die betreffende burger een bepaalde dag in de week niet meer in te plannen, zodat deze door de gemeente kan worden verplicht op die dag ‘werkervaring’ op te doen binnen de gemeentelijke organisatie’ zo schetst het raadslid. ‘Het betreft nota bene een burger die over langere tijd ongeveer vier dagen per week werkzaam is bij een werkgever. Het is de omgekeerde wereld. De gemeente stelt zich tot doel om burgers zonder werk naar een baan te begeleiden en de gemeente zelf frustreert dat, omdat het opdoen van werkervaring door de ambtenaar kennelijk belangrijker wordt gevonden dan het hebben van een baan!’

Dreigende taal
Ook de vanaf het begin dreigende taal vanuit de gemeente, over het mogelijk intrekken van de uitkering vindt Wagemans niet kunnen. ‘Die uitkering is in dit geval al van beperkte omvang, omdat de betrokkene vier dagen werkt. Van een normale communicatie is geen sprake. Daar komt bij dat door de betreffende burger regelmatig is aangegeven dat er volle bereidheid is om mee te werken. Voor persoonlijke omstandigheden van de betreffende burger is geen aandacht. Het beeld wordt opgeroepen alsof een ambtenaar nog een rekening heeft te vereffenen. De teksten zijn intimiderend en staan in schril contrast met de ambities van de gemeente om op een fatsoenlijke en open wijze met burgers te communiceren’ zo beoordeelt Wagemans de situatie.

Nieuwe start
Met de informele suggestie van het raadslid om het betreffende dossier door een andere ambtenaar te laten behandelen, zodat een nieuwe start kan worden gemaakt, is niets gedaan. Dergelijke ervaringen waren voor Wagemans aanleiding aan te dringen op een onafhankelijke klachtenbehandeling. Hoewel dat eerst werd geweigerd, is inmiddels besloten aan de gemeenteraad voor te stellen bij de behandeling van klachten een onafhankelijk persoon in te schakelen.

Gesprek
Niettemin roept het raadslid de burgemeester op meer aandacht te geven aan de dagelijkse processen binnen de gemeente en tijd vrij te maken om persoonlijk burgers te woord te staan, wanneer zij daar behoefte aan hebben. ‘Te vaak krijg ik van burgers die een gesprek aanvragen de reactie dat men wordt doorverwezen naar wethouders of naar ambtenaren, waarna de gang van zaken zich herhaalt’ besluit Wagemans.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen