Landelijk adresonderzoek in gemeente Leudal van start

Foto: Pixabay - meineresterampe (CC0-Public Domain)

LEUDAL – De komende tijd onderzoeken medewerkers van de gemeente Leudal de juistheid van adresgegevens. Dit gebeurt in het kader van het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit, een samenwerkingsverband van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Ook een aantal uitvoeringsorganisaties doen mee. Dit zijn instanties die wettelijke taken van de overheid uitvoeren, bijvoorbeeld SVB, UWV, DUO, CJIB, Politie en Belastingdienst.

Doel
De gemeente Leudal is enkele maanden geleden gestart met de onderzoeken. Het gaat om het doen van adresonderzoek op basis van signalen van de gemeente of van andere overheden, bijvoorbeeld bij een vermoeden van overbewoning. Dit levert een beperkt aantal adressen op, waar na onderzoek een huisbezoek aan gekoppeld kan worden. Doel van het project is het verbeteren van de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) en het voorkomen en terugdringen van adresgerelateerde fraude. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om fraude met belastingen, uitkeringen en toeslagen.

Verzoek
In het onderzoek wordt gecontroleerd of de gegevens zoals deze zijn vastgelegd in de Basisregistratie personen overeenkomen met de werkelijkheid. Tijdens het uitvoeren van het onderzoek kan besloten worden dat een aanvullend huisbezoek nodig is. Bijvoorbeeld als er vragen zijn over de juistheid of volledigheid van adresinschrijving, inkomen of woonsituatie. Andersom kunnen bewoners ook aan de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten. Bijvoorbeeld als op het adres personen staan ingeschreven, die daar niet meer wonen of wanneer deze het adres ongewenst gebruiken als postadres.

Legitimatie
Als de ambtenaren bij aanbellen, moeten zij direct hun legitimatiebewijs aan tonen. Als er mensen aanbellen die dit niet direct doen, vraag er dan naar. Als zij zich niet legitimeren, laat hen dan ook niet binnen. Aan de voordeur vertellen de ambtenaren waarom zij langskomen en zij vragen ook om medewerking bij het beantwoorden van enkele vragen. Dit vraaggesprek duurt ongeveer 20 minuten

Toestemming
Als geen toestemming gegeven wordt, gaan de ambtenaren weg. Dit kan echter wel gevolgen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het onderzoek naar de woonsituatie op een andere manier wordt voortgezet, of dat de uitkering of toeslag wordt opgeschort of beëindigd. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de ambtenaren een speciale machtiging hebben om binnen te treden. Die machtiging moet dan wel ook worden getoond.

Informatie
Neem bij vragen over het adresonderzoek of het huisbezoek contact op met de gemeente via telefoonnummer 0475-85.90.00.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen