Stomerij-wasserij Joli heeft voor al uw vragen een schone oplossing…

HEYTHUYSEN – Stomerij-wasserij Joli, aan de Kloosterstraat 96 in Heythuysen, is gespecialiseerd in het wassen van persoonsgebonden wasgoed. Bij Joli is dat persoonsgebonden wasgoed bovendien in vertrouwde handen. Dankzij uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van wassen en stomen is kwaliteit gegarandeerd. 

Joli richt zich op bewoners van zorginstellingen, waaronder ouderenzorg en cliënten met een beperking, maar ook op particulieren en bedrijven.

Services
‘Wij reinigen kleding, suède, leer, tapijten, dekbedden, dekens en gordijnen’ vertelt Ton Lampe, sinds 2020 mede-eigenaar van Joli. ‘Met onze gordijnenservice halen wij gordijnen op, reinigen deze grondig en brengen ze vervolgens weer terug bij de klant. Indien gewenst verzorgen wij ook het afhalen en ophangen. Een andere service die wij bieden is onze overhemdenservice. Hierbij ontzorgen we de klanten van de tijdrovende klus om overhemden te wassen en strijken. En buiten het stomen en reinigen van wasgoed, kunnen mensen ook nog bij ons terecht voor kledingreparatie.’

Oorsprong
‘Ik begon al in 2007, aanvankelijk in Roggel samen met mijn vader en moeder’, zegt Melanie Lampe. ‘ Na het overlijden van mijn vader is mijn moeder in 2018 uit het bedrijf gestapt. Vroeger had zij een stoffenzaak en een stomerijdepot. Daar kwam op enig moment de vraag binnen of ze ook kon wassen. Dat begon met vijf klanten. Het is eigenlijk de oorsprong van alles wat je hier ziet. In 2011 zijn we naar Heythuysen gekomen.’ Wie tegenwoordig bij Joli binnenloopt treft daar een groot aantal wasmachines en drogers van topkwaliteit aan. Het gekwalificeerd personeel, inmiddels tot zeventien mensen sterk, behandelt er het wasgoed van de klanten met de grootste zorg.

Ontzorgen
Joli haalt en bezorgt wekelijks wasgoed in de complete regio Noord- en Midden-Limburg. Van Grubbenvorst tot Roermond en Thorn. Maar het draait daarbij om meer dan wassen en stomen. Het gaat ook om vertrouwen en ontzorgen. Zo wordt het wasgoed van iedere klant apart gewassen en afgehandeld volgens vooraf gemaakte afspraken. Het kan altijd gebeuren dat wasgoed onverhoopt een keer extra opgehaald moeten worden. Ook dan gebeurt dat gratis. De klant ontvangt een wastas voorzien van de persoonlijke gegevens. De aangeleverde was wordt gesorteerd en de klant krijgt de was gevouwen, gestreken en gemangeld terug. Bovenkleding wordt netjes op kledinghangers geleverd.

Details
‘Die ontzorging vindt je bijvoorbeeld ook terug in het geval van kinderen die bij hun ouders in een instelling graag gewoon op bezoek willen gaan’ geeft Melanie aan. ‘Dat ze dan niet ook nog eens met de was moeten gaan slepen wordt toch wel als bijzonder prettig ervaren, zo horen we vaak terug. En dat kan ik me ook wel voorstellen.’ Ook aan details wordt gedacht, zoals mogelijke allergie voor een wasmiddel. Melanie: ‘De klant kan het aangeven en dan kiezen we bijvoorbeeld voor een pH-neutraal middel.’ Het kan bovendien bijna niet anders in 2024 of ook het milieu krijgt de verdiende aandacht: Ton: ‘We werken op een milieubewuste wijze. De wasmiddelen die we gebruiken zijn biologisch afbreekbaar en we streven ernaar om zo min mogelijk plastic te gebruiken. Materialen reinigen en hergebruiken we waar het maar kan. En uiteraard werken we met gescheiden afvalstromen

Finisher
Overhemden zijn dus een verhaal apart, zo zien we later als Ton een rondleiding verzorgt door het bedrijf en we de ‘finisher’ met eigen ogen kunnen bekijken. ‘Als je thuis gaat strijken gebruik je de strijkplank en strijkbout. Je strijkt het overhemd plat, maar dus ook de vezel. Dat gebeurt hierbij niet. Deze ‘pop’ kleden we aan met het overhemd en vervolgens wordt van binnenuit lucht met stoom – dus vocht – toegevoegd, gevolgd door een blaasproces. Dat zorgt voor een veel beter en zachter resultaat. Vergelijk het met verschil tussen een badstof handdoek die je aan de lijn droogt, of in een wasdroger’ zegt Ton. ‘Zo krijg je het thuis niet gestreken’ vult Melanie aan.

Kwaliteit
Ton en Melanie hebben allebei veel plezier in hun werk. Melanie houdt van de afwisseling, het aansturen van het personeel en het contact met de klanten. Dat laatste ervaart ook Ton als heel prettig. Hij is natuurlijk meer onderweg met de bus en ontmoet veel dankbaarheid. ‘We zijn toch een soort verlengstukje van de zorg, dus ook het contact met die zorg is heel intensief en persoonlijk. Dat vind ik bijzonder. En tot slot is het fijn dat als ik op de zaak ben ik door mijn technische achtergrond ook een bijdrage kan leveren aan de automatisering. Maar het allerbelangrijkste blijft de kwaliteit leveren, waardoor we het vertrouwen van klanten krijgen én behouden. Daar worden we pas echt blij van.’

Stomerij-Wasserij Joli VOF
Kloosterstraat 96
6093 CZ Heythuysen
E-mail: [email protected]
Telefoon: 0475-49.79.94
www.wasserijjoli.nl/nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen