Digibende in Kelpen-Oler opent afdeling voor virtual reality en gamedesign

Foto: Digibende

KELPEN-OLER – Ontwikkelcentrum Digibende in Kelpen-Oler richt zich op jongeren van 12 tot 28 jaar, die onvoldoende aansluiting vinden binnen het onderwijs of nog niet klaar zijn voor een stap naar werk.

Deelnemers kampen vaak met hoogbegaafdheid, vormen van autisme, faalangst of concentratieproblemen. Het centrum biedt een uitdagend aanbod gericht op ICT, technologie en creativiteit binnen de digitale wereld. Daarbij krijgen deelnemers begeleiding van vakspecialisten en ondersteuning en zorg van (ortho-)pedagogen op het gebied van hun persoonlijke ontwikkeling. Het doel: zorgen dat de jongeren weer goed in hun vel zitten, ontdekken wat hun talenten zijn en hoe ze deze kunnen inzetten om vervolgstappen te maken in hun leven. Deelname aan Digibende kan worden gecombineerd met onderwijs.

Positieve kanten
Nu vinden steeds meer jongeren het spelen van games geweldig en ze brengen hier dan ook veel tijd mee door. Het sociale netwerk verschuift hierdoor naar een online vriendengroep. Soms is het gamen een manier om problemen te ontvluchten en soms veroorzaakt het zelfs problemen. Dit werkt gameverslaving in de hand en kan een negatieve invloed hebben op relaties, werk of school. Jongeren met autisme voelen zich vaak erg thuis in de wereld van gaming. Het is een voorspelbare, veilige wereld die ze letterlijk zelf kunnen besturen.
Digibende wil de positieve kanten van gaming laten zien door de jongeren te leren om zelf games en virtual reality-omgevingen te ontwerpen en ontwikkelen. Hun interesse in het onderwerp wordt bij dit onderdeel aangesproken om met gelijkgestemden samen te werken, met alle aspecten die daarbij komen kijken.

Talenten
Denk maar aan het samen bedenken van een verhaallijn, het ontwerpen van characters, het produceren van geluidseffecten en het creëren van een driedimensionale wereld. Door middel van programmeercode komt het spel tot leven en ontstaat er dynamiek en interactie. Met een VR-bril kan er virtueel door hun eigen gecreëerde wereld worden gelopen. Iedereen levert zijn of haar bijdrage vanuit hun eigen talenten en interesses. Deelnemers krijgen in kleine groepjes begeleiding van ervaren gamedevelopers. De software die wordt gebruikt is hetzelfde als die in de internationale gaming industrie. Resultaten van de spellen die jongeren bij Digibende maken zijn verbluffend: realistische 3D-werelden waar via de computer of een VR-bril doorheen kan worden gelopen, met eigen ontworpen characters en zelfgeschreven verhaallijnen.

Game Performance Lab
Digibende drijft op de pijlers leren, werken, sport en spel. Voor de pijler werken is onlangs het Game Performance Lab in het leven geroepen; een werkplaats waar deelnemers kunnen werken aan het bouwen en assembleren van maatwerk Gaming PC’s. Deze werkplaats komt voort uit een samenwerking met webwinkel Lalashops. In de werkplaats werken deelnemers met veel zorgvuldigheid aan onder meer het inbouwen van de nieuwste videokaarten, waterkoeling en LED-verlichting. De PC’s worden voor uitlevering natuurlijk ook getest. Hoewel er vaker samenwerking wordt voorgesteld vanuit het bedrijfsleven, is Digibende in basis terughoudend in het aangaan van samenwerking met commerciële partijen. In dit geval biedt de samenwerking echter alleen maar voordelen die de deelnemers zelf rechtstreeks ten goede komen. Dankzij de samenwerking kan Digibende voorzien in verdere uitbreiding en verdieping van het aanbod voor de jongeren. Voor de deelnemers van Digibende een unieke gelegenheid om werkervaring op te doen en een aanwinst op hun CV.

Filemon Wesselink, die zelf ooit de diagnose autisme kreeg en die zich verbonden heeft aan Digibende, vind het allemaal geweldig: ‘Echt super om te zien wat die jongeren allemaal kunnen. Vaak hebben ze zelf niet in de gaten hoe geniaal ze zijn. Het is vooral leuk om te zien dat ze bij Digibende van ‘probleemgevallen’ veranderen in helden in de digitale wereld.’

 

Reacties