Midden-Limburg: een kernregio voor innovatief onderwijs met behulp van een iPad

Foto: Scholengemeenschap Sint Ursula

LEUDAL/ROERMOND – Apple Distinguished School: een zeer bijzondere certificering voor scholen. Er zijn in Nederland slechts vier onderwijsinstellingen die dit predicaat toegekend hebben gekregen.

Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn is de enige school voor voortgezet onderwijs in Zuid-Nederland (de dichtstbijzijnde andere VO-school is in Maarssen) die een verlening voor dit predicaat ontvangen heeft. Sint Ursula Horn werd eerder van 2017-2019 Apple Distinguished School en heeft nu dus met succes een verlenging tot 2022 aangevraagd. Hiervoor heeft de school een zware selectieprocedure moeten doorlopen. Daarnaast is Openbare basisschool De Stapsteen in Herten de enige Nederlandse school voor primair onderwijs die dit predicaat ontvangen heeft.

Persoonlijker
Beide scholen in Midden-Limburg hebben de certificering  te danken aan de innovatieve manier van werken met de iPad als didactisch leermiddel. Het Apple Distinguished Program (waar de Apple Distinguished Schools een onderdeel van zijn) is exclusief voor scholen die voldoen aan de criteria voor onderwijsinnovatie, leiderschap en educatieve excellentie van Apple. Door het gebruik van deze technologie staat de creatieve verwerking van kennis voorop. Sint Ursula heeft inmiddels 48 Apple Teachers en 4 Apple Distinguished Educators. Dit zijn individuele erkenningen voor docenten die hebben bewezen onderwijs op een innovatieve manier te kunnen inrichten, met behulp van mobiele technologie. Met elkaar zorgt dit team voor onderwijs dat voor leerlingen persoonlijker van aard is en daardoor meer tegemoetkomt aan de talenten en de voorkennis van de leerling.

Dynamisch
Mark van de Mortel, onderwijskundig leider ‘activerende didactiek met behulp van een iPad’ en teamleider VMBO-T: ‘Meer dan zeven jaar geleden ontwikkelde de school een visie op persoonlijk leren met behulp van een iPad. Aangezien de meerderheid van onze leerlingen reeds via het gebruik van mobiele apparaten altijd en overal toegang tot informatie heeft, vonden we dat hun educatieve ervaring niet anders zou moeten zijn. De docenten gebruiken activerende werkvormen om de leerlingen te enthousiasmeren. De iPad dient daarbij als ondersteunend hulpmiddel.’
‘De iPad is een krachtig en dynamisch leermiddel en verhoogt de betrokkenheid van leerlingen bij de inhoud van een leergebied’ vult Vivian Verstappen, innovatiecoach technologie en docente natuurkunde aan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen