Wagemans (Ronduit Open): ‘Afhandeling schadeclaims moet zorgvuldiger’

Foto: Pixabay - peter-facebook (CC0-Public Domain)

LEUDAL – Raadslid Mathieu Wagemans van Ronduit Open wil dat het college van B&W eens kritisch gaat kijken naar de manier waarop schadeclaims bij de gemeente worden afgehandeld.

Wagemans vraagt aandacht voor die procedure naar aanleiding van ervaringen van burgers.

Brief
Wanneer die een schadeclaim indienen bij het college, vanwege onjuist handelen of juist nalatigheid van de gemeente, wordt de claim in handen gesteld van de verzekeringsmaatschappij waarmee Leudal een overeenkomst heeft. Die maatschappij beoordeelt de klacht en komt doorgaans tot de conclusie dat er geen schade hoeft te worden vergoed. Dat krijgen die burgers dan te horen via een brief van de verzekeringsmaatschappij.

Zijlijn
Wagemans vindt het niet kunnen. ‘Allereerst is het niet correct dat bij de beoordeling of er schade is die moet worden vergoed, het college een plaats aan de zijlijn kiest en de afwikkeling aan de verzekeringsmaatschappij overlaat’ zo laat hij het college weten.  ‘Ook is het niet netjes dat de betreffende burger geen bericht krijgt van het college, maar dat zelfs de correspondentie aan de verzekeringsmaatschappij wordt overgelaten.’

Beurs
Bovendien is de procedure onzorgvuldig, vindt Wagemans. Immers, de verzekeringsmaatschappij heeft er alle belang bij claims af te wijzen, omdat anders de beurs moet worden getrokken. Tenslotte worden er ook nog twee zaken door elkaar gehaald, zegt het raadslid. De vraag of de gemeente verzekerd is voor schade, is niet relevant bij de beoordeling van iemands rechten. Nu worden besluiten genomen op basis van de verzekeringspolis die de gemeente heeft met de verzekeringsmaatschappij. ‘Daarmee gaat het college de eigen verantwoordelijkheid uit de weg’ zo besluit Wagemans, die dat college dan ook vraagt welke stappen er worden ondernomen om tot een zorgvuldiger en onafhankelijker procedure te komen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen