N280: tweezijdige ontsluiting Hubert Cuyperslaan Baexem goed mogelijk

Foto: Pixabay - LincolnGroup (CC0-Public Domain)

BAEXEM – In de raadsvergadering van Leudal op 6 februari werd besloten dat in het ontwerp van de reconstructie van de N280-West, wegvak Leudal, de Hubert Cuyperslaan in Baexem tweezijdig ontsloten dient te worden.

In de notitie reikwijdte en detailniveau (NRD), die begin dit jaar is vastgesteld door Gedeputeerde Staten is echter aangegeven dat in de milieueffectrapportage (MER) voor de N280-West geen varianten en alternatieven worden onderzocht. Het uitgangspunt was namelijk een aansluiting van de Hubert Cuyperslaan in één richting.

Afweging
Naar aanleiding hiervan heeft de provincie Limburg besloten om de MER aan te vullen met de ontsluiting in twee richtingen. Hiervoor heeft provincie een afwegingsnotitie op laten stellen. Hierin worden de opties tegen elkaar afgewogen, door onderzoek te doen naar de verkeersafwikkeling in de kern Baexem, naar de gevelbelasting van woningen in Baexem, naar de realisatiekosten, het ruimtebeslag en de planschade.

Verkeersafwikkeling
Op basis van de onderzoeksresultaten is de conclusie dat het inrichten van de ontsluiting naar de Hubert Cuyperslaan in twee richtingen, tot gevolg heeft dat de verkeersstromen in Baexem wijzigen ten opzichte van éénrichtingsverkeer. In beide varianten kan het verkeer echter gewoon doorstromen en ontstaan er geen knelpunten op wegvak- en/of kruispuntniveau. Op de Hubert Cuyperslaan zal door de twee richtingen variant het verkeer toenemen ten opzichte van de variant in één richting terwijl op de Dorpstraat, Stationsstraat en Schepenstraat het verkeer gaat afnemen. In beide varianten zal in de kern Baexem het verkeer ten opzichte van de huidige uitgangssituatie nergens toenemen.

Geluid
Voor wat betreft het aspect geluid is berekend dat er een minimale hogere geluidbelasting optreedt als gevolg van het tweerichtingenverkeer, maar dit leidt niet tot extra overschrijding van grenswaarden ten opzichte van éénrichtingsverkeer.

Kosten
De investeringskosten (bouwkosten) zijn in de variant met tweerichtingenverkeer ongeveer 18.000 euro hoger dan bij éénrichtingsverkeer. Op het gebied van ruimtebeslag en planschade is er geen onderscheidend effect tussen het plan van éénrichtingsverkeer, of de variant met tweerichtingenverkeer.

Klein
Uit de afwegingsnotitie van provincie blijkt dat het verschil tussen beide varianten uitermate klein is. Daarmee is de conclusie van de provincie Limburg dat het besluit van de gemeenteraad Leudal, om een tweezijdige ontsluiting van de Hubert Cuyperslaan op te nemen in het ontwerp, goed mogelijk is.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen