Leudal trots op cijfers tevredenheidsonderzoek Wmo

Wethouder Verheul bedankt Mevrouw Ox, waarnemend voorzitter van de WMO-raad.
Wethouder Verheul bedankt Mevrouw Ox, waarnemend voorzitter van de WMO-raad.
Foto: Gem. Leudal

LEUDAL – De gemeente Leudal heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de tevredenheid van inwoners die hulp in het kader van de Wmo (wet maatschappelijke ondersteuning) ontvangen. Uit het onderzoek blijkt dat men overwegend positief is over de hulp die zij ontvangen.

Ruim 85 procent van de ondervraagden vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed. De zorg die ze ontvangen past goed bij hun hulpvraag. Tegelijkertijd is de kwaliteit van de hulp bij het huishouden onderzocht. Daar scoort de gemeente Leudal met een gemiddelde kwaliteitsscore van 7,6 ruim voldoende.

Trots
‘Ik ben trots op de resultaten van deze onderzoeken. We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt aan de verbetering van onze dienstverlening, het is fijn om te zien dat dat resulteert in meer tevreden inwoners”, aldus wethouder Richard Verheul. ‘Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering. We gaan dan ook aan de slag met de aandachtspunten uit de onderzoeken’.

Cliëntondersteuner
Jaarlijks wordt er een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de inwoners die ondersteuning krijgen vanuit de Wmo. Vergeleken met 102 gemeenten van vergelijkbare grootte (tussen de 25.000 en 50.000 inwoners) komt de Leudal opvallend goed naar voren. Inwoners voelen zich in de gemeente Leudal vaak serieus genomen en geven aan dat er samen met hen wordt gezocht naar een oplossing. Daarnaast zijn inwoners van de gemeente Leudal beter op de hoogte van het bestaan van de onafhankelijke cliëntondersteuner.

Huishouden
Bij het onderzoek naar hulp bij het huishouden scoort gemeente Leudal hoger dan de landelijke gemiddelden. Hierbij bezochten onafhankelijke en gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs 114 klanten thuis. Ze beoordeelden de technische kwaliteit van de schoonmaak tussen de 7,7 en 7,5. In maar liefst 98,2% van de gevallen bleek het schoonmaakniveau voldoende. Landelijk is het gemiddelde een 7,3 en 92% voldoende. De beleving van cliënten over de hulp bij het huishouden is ook zeer positief. 94,7% geeft een voldoende, en de schoonmakers worden beoordeeld met een 8,3.

Communicatie
Er kwamen meerdere verbeterpunten naar voren vanuit het onderzoek. Zo blijkt onder meer dat cliënten bij een Wmo-aanvraag vooraf nog onvoldoende op de hoogte zijn van de hoogte van de eigen bijdrage. De gemeente Leudal zet stappen om de communicatie te verbeteren. Meer informatie over de onderzoeken is te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen