Sint Ursula in Horn gestart met nieuwe schoolvak Innova

HORN – Afgelopen dinsdagmiddag was wethouder Verheul te gast in de volle aula van Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn. Verheul stond op het podium om de opdracht ‘Ambitieboek’ aan te bieden aan leerlingen van de brugklas.

De aanleiding van deze opdracht was tweeledig. Als eerste was er de motie die in de gemeenteraad aan de orde is geweest om een brede inventarisatie uit te voeren naar de wensen van jongeren in Leudal. Daarnaast is de scholengemeenschap dit jaar gestart met het nieuwe schoolvak Innova, waarin vakken integraal aan bod komen en ook de samenwerking met andere organisaties en bedrijven wordt opgezocht. De gemeente Leudal werd gevraagd om een opdracht, die past binnen dit nieuwe schoolvak.

Leefbaarheid
Deze twee zaken zijn met elkaar gecombineerd, waaruit de opdracht van de gemeente aan de brugklasleerlingen is ontstaan. De opdracht ‘Ambitieboek’ houdt in dat de brugklasleerlingen een onderzoek gaan uitvoeren naar de leefbaarheid in elk dorp van de gemeente Leudal, vanuit de belevingswereld van leeftijdsgenoten. Bij de bijeenkomst in Horn waren ook een vertegenwoordiging van welzijnsorganisatie Synthese, leden van dorpsraden en de gebiedsregisseurs van de gemeente Leudal aanwezig. Ook de lokale pers was volop aanwezig. (Klik op het onderstaande scherm voor het verslag van 3ML)

Creatief samenwerken
Een belangrijke vaardigheid waar in het bedrijfsleven en de maatschappij in zijn geheel steeds vaker een beroep op wordt gedaan, is ‘productief en creatief samenwerken’. Daarom heeft Ursula Horn dit schooljaar het nieuwe vak in alle brugklassen gelanceerd. In deze lessen gaan de leerlingen groepsgewijs aan de slag met het ontwerpen en daadwerkelijk vervaardigen van een product. De aard van het product kan variëren van bijvoorbeeld een bank voor een bejaardenhuis, tot de oplossing van een verkeersprobleem op een druk kruispunt.

Bedrijfsleven
De school zoekt in dit nieuwe vak aansluiting bij maatschappij en bedrijfsleven. De leerlingen zullen ook daadwerkelijk het schoolgebouw verlaten en in contact treden met hun opdrachtverleners die tevens begeleidersrollen zullen vervullen. De werkwijze binnen het vak Innova vindt na het schooljaar 2016-2017 zijn vervolg in de hele onderbouw, zodat de leerlingen zich het projectmatig denken en handelen eigen kunnen maken. Daarbij leren ze verschillende vaardigheden en kunnen ze hun talenten en eigen verantwoordelijkheden verder ontwikkelen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen