Gort: ‘Argumenten CDA Limburg vallen in het niet bij voordelen wielerbaan Haelen’

Foto: Archief: Bart Gort

HAELEN- De CDA fractie in het Limburgs Parlement zette afgelopen week vraagtekens bij de eventuele aanleg van een wielerbaan in Haelen. Statenleden John Verhoijsen en Hennie Nillesen betitelden de baan als ‘wellicht overbodig en concurrerend’. Leudal.Nieuws.nl vroeg Bart Gort om een reactie. Hij is ex-voorzitter ben van Wielerclub Midden-Limburg en tegenwoordig lid van het KNWU districtsbestuur Limburg.

Verhoijsen en Nillesen verwezen bij hun commentaar op de Haelense plannen naar de wielerbaan op sportpark Thyas in Panningen. Die is in 2013 gerenoveerd, met een provinciale subsidie van 120.000 euro. Wielerclub Midden-Limburg is een belangrijke gebruiker van die baan, maar heeft al aangegeven dat zij mogelijk gebruik gaat maken van de nieuwe baan in Haelen omdat zij daar meer mogelijkheden heeft, aldus de twee CDA-statenleden.

Uitvoerbaarheid
De CDA’ers willen weten hoe het staat met het vervolgonderzoek naar de uitvoerbaarheid van het plan aan de Houtrustlaan. De gemeenteraad van Leudal trok daar begin juli 30.000 euro voor uit. Verhoijsen en Nillesen vragen ook of bij het onderzoek gekeken wordt naar de mogelijke financiële gevolgen voor de wielerbaan in Panningen. CDA-gedeputeerde Ger Koopmans liet zich eerder wel al positief uit over een wielerbaan in Haelen. De nieuwe baan is onderdeel van een complete herinrichting van het sportpark in Haelen. Die opknapbeurt kost in totaal 1,7 miljoen euro. De provincie zou daar zeven ton aan willen meebetalen.

Te klein
Bart Gort wil graag één en ander in perspectief zetten. ‘Van de genoemde 120.000 subsidie voor Panningen is maar zo’n 50.000 naar de baan gegaan’ zo laat hij weten. ‘De rest is ingezet om het gebouw wat origineel van de atletiek club was te kopen en te verbouwen. Dit gebouw komt ten goede van alle clubs en kleine ondernemingen die actief zijn op het Thyascomplex. Daar komt bij dat de baan op het Thyascomplex 400 meter is. Te klein om wielrenners van 13 tot 18 jaar op te leiden. Dat heeft te maken met de snelheden die deze groep renners ontwikkelen. De doelgroep 13-18 jaar is een focusgroep in het provinciebeleid, omdat juist deze renners steeds vaker hun geluk bij Belgische clubs zoeken. Limburgse clubs kunnen geen optimale begeleiding bieden.

Centraler
De baan in Haelen zou ook veel centraler in Midden-Limburg liggen dan de baan in Panningen, betoogt Gort. ‘Op dit moment wordt daardoor het potentieel uit de regio’s Weert en Roermond totaal niet benut. Dit is 1 op 1 terug te zien in het ledenbestand van wielerclub Midden-Limburg. De baan is Panningen is te klein om een serieus potentieel aan breedtesport en toerrijders aan te trekken, omdat ook zij daarop niet uit de voeten kunnen, terwijl in Haelen de baan 300 meter langer wordt en twee keer zo breed. De baan in Haelen kan als enige in Limburg profteams aantrekken, omdat op deze baan snelheden tot 70 kilometer per uur behaald kunnen worden. Ideaal om bijvoorbeeld ploegentijdritten te oefenen. Frans Maassen, oud-prof en ploegleider, verwacht hier veel van en zal zijn contacten hiervoor gebruiken.’

Spreiding
Met banen in Landgraaf, Sittard, Haelen en Venlo zou Limburg volgens Gort de perfecte spreiding hebben. ‘Bovendien: de wielerclub heeft een huurcontract van 5 jaar en is dan vrij om naar een andere baan te gaan. Gezien de ontwikkeling die de club, die zich focust op jeugd van 7 tot 20 jaar, doormaakt is het duidelijk dat er behoefte is aan een grotere baan. De baan in Panningen heeft in de afgelopen 5 jaar in een groei van 400 procent voorzien, maar is te klein voor verdere groei. Kortom, het argument dat er 50.000 euro is besteed aan de baan in Panningen valt volgens mij in het niet bij de plussen die een baan in Haelen oplevert.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen