Scholengemeenschap Sint Ursula geeft openheid van zaken

Foto: John Hölsgens

HORN – Er is waarschijnlijk geen school in Nederland die de laatste tijd zo vaak en zo slecht in de publiciteit is geweest als de Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn. Gisteren reageerde de school voor het eerst met een officieel persbericht op alle recente gebeurtenissen.

Tot voor kort gold Sint Ursula als een degelijke, soms wat saaie school waar nooit iets gebeurde. In reactie op alle incidenten is de school onder meer een feitenonderzoek gestart. Ook loopt er een intern programma waarbij de docenten en medewerkers antwoorden geven op vragen als waar de grens tussen werk en privé loopt en wat wel kan en wat niet.

Whatsapp-incident
Het zogenaamde Whatsapp-incident, waarbij een docent een intieme foto per ongeluk naar een klas stuurde, in plaats van naar zijn vriendin, was hoogst ongepast. Het ging ook ten koste van het gezag van betrokken docent. Samen met onder meer de ouders werd hier een oplossing voor gevonden en er werd verder geen aandacht aan besteed, totdat het bijna drie maanden later toch nog in de publiciteit belandde. ‘Hier kon heel Nederland nog een beetje om gniffelen en na een paar dagen was het incident uit de pers’ schrijft de schoolleiding. ‘Maar twee weken later werd Ursula Horn geconfronteerd met aanwijzingen die ernstig waren: ongepaste omgangsvormen. Deze waren twee weken prominent aanwezig in de Limburgse media en kwamen ook in de landelijke publiciteit. Tot veelbekeken programma’s als Hart van Nederland en RTL Late Night toe. Het resultaat is een knipselmap van ruim een centimeter dik en een flinke impact op de mensen die bij de school werken.’

Soul searching
Voor de schoolleiding was dit aanleiding om direct twee trajecten in te zetten. Het eerste traject dat de schoolleiding startte is een intern programma dat nog het beste kan worden beschreven met termen als herbronnen en soul searching. Dit programma nadert nu zijn voltooiing en bestaat uit drie onderdelen. Allereerst zijn de docenten en andere medewerkers in groepjes bijeengekomen om hun visie te geven op normen en waarden: wat is normaal en wat niet. Dit aan de hand van vragen als: hoe gaan we om met leerlingen, waar liggen grenzen? Wanneer spreken we elkaar aan, waar ligt de grens tussen werk en privé?
En ook: hoe gaan we om met sociale media, kunnen we die wel inzetten voor contacten met leerlingen en zo ja, hoe dan precies?

Emoties
Er werden daarbij nogal wat emoties geuit over wat er allemaal gebeurd was. Het bleek meer impact te hebben dan oppervlakkig gezien merkbaar was. De bijeenkomsten met de ouders hebben inmiddels ook plaatsgevonden. In groepjes van twintig personen gaven ouders onder begeleiding van leden van de schoolleiding hun visie. Meer dan honderd ouders hebben een actieve bijdrage geleverd, niet alleen door hun visie te geven op wat zij wel en niet acceptabel en gewenst achten, maar ook gaven de ouders tips en verbeterpunten mee. De bijeenkomsten met de leerlingen lopen nog. De resultaten worden samengevat in een rapportage die weer als basis dient voor een herijking van de interne regels en de wijze waarop wordt toegezien op de naleving ervan.

Feitencheck
Zodra Scholengemeenschap Sint Ursula aanwijzingen ontving van ongepast gedrag van medewerkers, heeft zij dit direct gemeld bij de Onderwijsinspectie, de politie en de Vertrouwensinspectie. Daarnaast startte de school zelf een onderzoek naar de aanwijzingen. Het eerste onderdeel daarvan is een feitencheck waarbij de aanwijzingen en beweringen die op tafel zijn gekomen, stuk voor stuk op gestructureerde wijze worden gecheckt. Het tweede deel bestaat uit een procedurecheck, waarbij alle meldingen van de afgelopen vijf jaar nogmaals onder de loep worden genomen om vast te stellen of deze wel of niet adequaat zijn afgehandeld en met name ook om vast te stellen of de juiste procedures zijn gevolgd en pijnlijke incidenten bijvoorbeeld niet onder elkaar zijn afgehandeld. De school wil ook graag een onafhankelijke, externe instantie bij het onderzoek betrekken en heeft daartoe verschillende partijen benaderd. Dit proces blijkt echter meer tijd te kosten, reden waarom de school zelf alvast is begonnen met de feiten- en procedurecheck.

Vergrootglas
Door alle publiciteit ligt Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn nu onder een vergrootglas, zo vindt de leiding: ‘Incidenten die ook op andere scholen voorkomen, leiden bij Sint Ursula Horn eerder tot publiciteit dan in vergelijkbare gevallen. Misschien is dat terecht, daarvoor moeten de uitslagen van de onderzoeken worden afgewacht. Misschien ook niet. In beide gevallen is het raadzaam om de bestaande veiligheidsmaatregelen te intensiveren. In de eerste plaats om ongepast gedrag en overtreding van de regels zoveel mogelijk te voorkomen, maar ook omdat de school zich geen enkel nieuw incident kan permitteren.’

Sanctiebeleid
De school brengt het sanctiebeleid vanaf nu explicieter onder de aandacht. De bedoeling is dat iedereen alerter wordt op wat wel en niet is toegestaan en zich meer bewust is van risico’s en de gevolgen daarvan, wanneer men zich niet aan de regels houdt. Verder worden er extra controles uitgevoerd en zal de politie vaker zichtbaar, in uniform, op en om de school patrouilleren.

Nieuwe incidenten
Niettemin sluit de school niet uit dat zich nieuwe incidenten zullen voordoen: ‘Op een school met ruim 2.300 leerlingen, waarvan de meesten in de puberteit, heb je niet iedereen aan een touwtje. Het dilemma daarbij is dat iemand die in de fout gaat, toch ook weer verder moet met zijn of haar leven. De school wil dat iedereen zo goed mogelijk terecht komt en moet tegelijkertijd een signaal afgeven aan de rest.’ De school heeft er vertrouwen in, dat de situatie snel zal normaliseren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen