Basisregistratie personen: hoe zit het met geheimhouding?

Foto: Digitaleoverheid.nl

LEUDAL – De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland staan geregistreerd in de Basisregistratie personen (BRP). Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar ook om gegevens over bijvoorbeeld een huwelijk, nationaliteit, ouders en kinderen.

Niet iedereen kan zomaar persoonsgegevens bij de gemeente opvragen. Maar aan wie worden die gegevens dan wél verstrekt?

Overheid
Persoonsgegevens mogen worden verstrekt aan overheidsinstanties, zoals de belastingdienst, politie en UWV. De gemeente mag alleen die gegevens uit de BRP geven, die nodig zijn voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Naast overheidsorganen, zijn er meer instanties of personen (zogenoemde derden) die gegevens uit de BRP bij de gemeente mogen opvragen. Dat zijn personen die beroepsmatig gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren, zoals advocaten of faillissementscuratoren. Maar ook de Stichting Interkerkelijke Leden Administratie (SILA), enkele pensioenfondsen, verzekeraars, spaarfondsen en bepaalde financiële instellingen die uitkeringen verzorgen.

Geen commerciële doeleinden
Verder hebben niet-commerciële instellingen en particulieren die werkzaamheden van maatschappelijk belang vervullen de mogelijkheid gegevens op te vragen. In de gemeente Leudal zijn dat onder andere het Bureau voor Jeugdzorg, woningbouwverenigingen en woningcorporaties, instellingen die werkzaam zijn op het gebied van de gezondheidszorg, maatschappelijke of sociale dienstverlening. Het verstrekken van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden of het werven van leden of fondsen is verboden.

Geheimhouding
De verstrekking van gegevens aan overheidsorganen kunnen burgers niet tegengaan. Ze kunnen wel verzoeken om gegevens geheim te houden en daarmee geen informatie te verstrekken aan derden, zoals de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie en derden die werkzaamheden van maatschappelijk belang voor de gemeente uitvoeren. Wanneer de gemeente een verzoek van een particulier ontvangt om gegevens te verstrekken, moet zij altijd schriftelijk om goedkeuring vragen bij de betreffende burger. Een verzoek om geheimhouding kan via deze website digitaal (met DigiD) ingediend worden.
Let wel: een verzoek om geen gegevens meer te verstrekken aan de SILA betekent niet dat de inschrijving in het register van de SILA automatisch wordt beëindigd. Hiervoor moet zelf contact worden opgenomen met het kerkgenootschap, met het verzoek persoonsgegevens uit het bestand van de SILA te laten verwijderen.

Wie weet wat?
Wilt u weten aan wie de gemeente Leudal het afgelopen jaar uw gegevens heeft verstrekt? Dan is daarvan kosteloos een overzicht op te vragen. Dit kan schriftelijk bij: Gemeente Leudal, team KCC, burgerzaken, Postbus 3008, 6093 ZG in Heythuysen. Hierbij is een kopie van het identiteitsbewijs nodig. Het is van belang dat gegevens in de BRP juist en actueel zijn. Zijn daar twijfels over, neem dan contact op met het Klant Contact Centrum (0475-85.90.00). Over rechten en verplichtingen in het kader van de basisregistratie is een brochure beschikbaar. Deze is ook verkrijgbaar bij het Klant Contact Centrum of down te loaden via www.bprbzk.nl/Brochures.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen