Stations in Leudal: kwestie van lange adem

LEUDAL – Zelf was hij niet met de trein gekomen, CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck. Had hij dat wel gedaan, dan had hij moeten uitstappen in Roermond of Weert om vervolgens met een soort sightseeing-toer naar Heythuysen, Baexem en Haelen te tuffen. En zoveel tijd hebben gedeputeerden doorgaans niet. Het is juist die omslachtigheid, waar men in Leudal vanaf wil.

De werkgroep Stations Leudal is er al een hele poos mee bezig. Het is op z’n minst ook opmerkelijk te noemen dat de qua oppervlakte grootste gemeente van Limburg niet over een NS Station beschikt. Bewoners van Leudal die met de trein willen reizen en op het openbaar vervoer naar een station zijn aangewezen, zijn in de huidige situatie vaak drie kwartier onderweg zonder feitelijk ook maar een meter op te schieten.

Uithoudingsvermogen
Van der Broeck die, op uitnodiging van de werkgroep, de locaties bezocht waar de NS-stations voor Leudal zouden moet verrijzen, complimenteerde de aanwezigen dan ook met hun lange adem bij hun streven naar NS-stations in Baexem en Haelen. Toch ziet het er vooral naar uit dat er nog een stukje extra uithoudingsvermogen gevraagd wordt van de werkgroep, die bestaat uit leden van de dorpsraden uit de genoemde plaatsen, aangevuld met vrijwilligers die hun plannen ondersteunen.

Van der Broeck had eerst een gesprek met de werkgroep op het gemeentehuis in Heythuysen, over de huidige stand van zaken. Eenmaal in Baexem, op de Ganzenweg naast het spoor, ging hij daar dieper op in.
‘Het leukste was natuurlijk geweest als ik had kunnen zeggen dat het geregeld is, maar dat is dus niet zo. Wij hadden heel graag deze verbinding in onze concessie opgenomen, maar de Tweede Kamer wil niet verder decentraliseren. Als de NS de verbinding gaat rijden is het wat hen betreft goed. Maar ondertussen ligt er een brief van NS waarin ze zeggen: of wij rijden zelf, of we vragen een andere vervoerder. Dat is de wereld op z’n kop vind ik, want Veolia – om een voorbeeld te noemen – mag niet rijden in opdracht van de provincie. Maar als het in opdracht gebeurt van de NS, dan mag het weer wel. Ik vind dat onzin.’

Hoe dan ook, de NS wil en kan rijden. Dat is dan toch goed nieuws voor de werkgroep en de mensen in Leudal?
‘Nou, er zijn nog wel een paar hobbels te nemen’ tempert Van der Broeck het enthousiasme enigszins. Twee stations realiseren, dat is twee maal vier en een half miljoen euro investeren. De spoorwegovergangen moeten nog extra beveiligd worden. Dan heb je het alleen nog maar over infrastructuur gehad. Daarnaast moet er aanvullend onderzoek gebeuren en bovendien zijn er de exploitatiekosten. Dat hele plaatje ga ik nu aan de Staten voorleggen met de vraag: gaan we hier mee door of niet? Maar ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de uitkomst daarvan wel positief is, want ze hebben in hun programmaplan Openbaar Vervoer opgenomen dat deze verbinding er moet komen. Dat is ook wat ik de mensen van de werkgroep vandaag verteld heb.’

Is er al iets duidelijk over wat de financiële bijdrage vanuit de provincie zou kunnen zijn?
‘Nee, nog niet. We zijn nu aan het aanbesteden. Halverwege februari hopen we bekend te maken wie de nieuwe vervoerder wordt en dan hebben we ook wat meer zicht op het financiële plaatje. Niettemin was het vandaag zinvol om even bij te praten met de mensen van de werkgroep. Ik heb veel respect voor hen, want dit is – figuurlijk – natuurlijk een ontzettend lang traject. En ik word er dan weliswaar voor betaald, maar deze mensen steken er een heleboel vrije tijd in. We hebben samen al heel veel bereikt, maar er is ook nog veel te doen.’

En hoeveel uithoudingsvermogen wordt er dan nog van de werkgroep gevraagd?
‘Nou, dit jaar zal in ieder geval wel helder worden of Provinciale Staten hiermee doorgaan. Dat is al een belangrijke mijlpaal. Maar daarna zal het altijd nog zo’n drie tot vijf jaar duren, voor het allemaal echt gerealiseerd is.’

Ook de leden van de werkgroep waren tevreden over het bezoek van Van der Broeck en wat hij te melden had. Met zichtbare geestdrift wordt de gedeputeerde even later – op de parkeerplaats naast de Oude Smidse – uitgelegd wat de bedoeling is in Baexem. ‘Hier zouden we sowieso zeventig parkeerplaatsen kunnen realiseren. Maar aan de overkant van het spoor zijn nog meer mogelijkheden daarvoor. We hebben ook naar de oude stationslocatie gekeken, maar dan worden loopafstanden groter en voorzieningen voor de bussen zijn daar lastiger in te passen’.

Brede steun
Als het gezelschap even later in Haelen staat, waar in ieder geval al een Stationsplein gelegen is, spreekt Robert Martens de tevredenheid van de werkgroep nog eens uit. ‘We hebben veel duidelijkheid gekregen en ik moet zeggen dat ze al verder zijn dan ik verwacht had.’ Blij is hij ook met de brede steun voor de plannen binnen de gemeenschap. ‘In al die jaren dat we bezig zijn hebben we eigenlijk maar één melding gekregen van iemand die zich zorgen maakte over het extra verkeer. Waar ik me ook nog wel iets bij kan voorstellen overigens. Belangrijk is daarom dat we goed met de mensen, vooral met de direct aanwonenden, blijven communiceren als het straks allemaal concreter wordt. In Roermond zullen ze trouwens ook wel blij zijn als de stations er zijn. Denk maar aan al het verkeer dat daar dan niet meer heen hoeft. Nu loopt het toch iedere dag vast op de Singel.

En het verhaal van de lange adem? ‘Ach’ zucht Conny Roukens, eveneens uit Haelen. ‘We zijn er aan begonnen met het idee dat dit drie of vier maanden zou duren. Nee, niet lachen, dat is zelfs zo gezegd! De eerste keer dat we bijeen kwamen met de dorpsraden zat wethouder Vogels ook aan tafel. Die zei: ‘het is drie maanden er stevig tegenaan en dan wordt een beslissing genomen.’ Nou, dat is dus iets langer geworden. Maar we hebben nu goede moed, ook door de ruim drieduizend handtekeningen die we inmiddels hebben verzameld. Zevenhonderd mensen willen op de hoogte gehouden worden door onze nieuwsbrief en onze website en facebookpagina worden goed bezocht. Dus we houden het nog wel even vol.’

Op Twitter waren een dag na het bezoek van Van der Broeck ook de eerste reacties van lokale politici te lezen:

Meer informatie over de werkgroep is te vinden op http://www.stationsleudal.nl/

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen